Dras med ett enormt självhat
Hjälp eller vad är det för något?
Jag pratade med en kompis för exakt två månader sen och vi pratade om hur mycket som har ändrat från man har varit små barn, han har flyttat hemifrån,studerar och jobbar och har imponerat stort på mig för han är någon som jag skulle vilja ha våga göra saker ,istället för att övertänka allt om att vad händer när jag kommer misslyckas.Och få ångest jag lider av GAD.
De flesta jag känner har flyttat ut huset och har antingen bildad familj eller lever singellivet med vänner osv.jag själv bor med mina päron och lider av psykiskohälsa,(idiot )har väl några få vänner men få personer som jag vill släppa in Eller va ärliga mot. Men anledning varför jag inte släpper in något är just min psykiska ohälsa OCD ADHD och Självskadebeteende och Ätstörning vilket gör att jag är rädd att folk ska se vilket missfoster jag är och försvinna ur mitt liv eller försöka hindra mig när jag vill skada mig. Eller att jag ska skada dem =( Vilket har hänt sedan jag gick i skolan att folk lämnar mig och fick uppleva en massa mobbning och därifrån skapades något jag dras med i fortfande idag ”ett enormt självhat”. Då jag är kille så fick jag tidigt höra att jag skulle ignorera kommentarerna mobbarna sa till mig .vilket jag gjorde och låste in mig på toan och började slå mig eller slog huvudet i vägen tills jag glömde bort var jag va=). Efter mitt 4 självmordsförsök då fick jag prata med en kurator,vist jag är väldigt ”glad” som person så folk tar mig inte seröst ofta då jag skämtar typ; en sorts reflex över när jobbiga saker händer. En nära person som jag råkade bo med mig fick se alla mina Jobbiga sidor och hur hemsk jag kan bli då jag tappar kontrollen över mina tvång ibland och då MÅSTE jag skada mig. Antingen skära mig eller träffa våldsamma män =) vet inte varför men gillar folk som behandlar mig illa,jag mår liksom bra då och då mår de bra då de får göra vad de vill med mig.
Nu så har jag skurit mig och jag mår fett bra haha för jag mår ju inte dåligt eller hur?jag har funderar på att sluta gå till min psykologen då jag mår bra tycker jag och mediciner vill de helst inte skriva ut då jag medvetet försöker knarka då jag gjorde det förut, då jag gillar att va hög då jag har varit missbrukare.
Ibland så känner jag att jag ser fram emot att flytta så jag kan få skade mig mera eller utföra mina ritualer hårdare då ingen kommer ifrågasätt mig eller hindra mig när jag vill skada mig .
wow jag tror att texten blev rörig då jag har druckit så kanske därför men villiga ha hjälp så Ja. Förkänar jag det NEJ.
Jag menar vissa människor är väl menat att de ska få leva andra ska väll ta sitt liv och ja antar att det är någon som vill där uppe att jag ska försvinna så.
f***k boy
fuck boy

BUP svarar:
Hej!
Din livssituation som du beskriver i ditt mejl är milt sagt komplicerad med en lång rad av problem men även en strimma ljus i mörkret. Du har olika diagnoser och du går hos en psykolog. Det framgår dock inte var någonstans du träffar psykologen, hur regelbundet ni träffas, vilken sorts behandling du får för dina olika diagnoser. Därför är det inte lätt att ge dig några råd, därför kan jag skiva bara lite generella saker.
Låt mig direkt säga emot någonting du skriver. Jag tycker inte att vissa människor är "menade" att ha ett bra liv och andra är menade av en yttre vilja någonstans att inte ha ett bra liv. Det är sant att vi människor är mer eller mindre sårbara, att man har bättre eller sämre omständigheter under uppväxten. Det är sant att livet inte fördelar våra förutsättningar att lyckas rättvis. Slumpen spelar in förstås.
Men jag tro att vi människor är kapabla att få kontroll om inte allt men om väldigt mycket som är avgörande i vårt liv. Och att vi ofta behöver hjälp med att kunna ta denna kontroll i våra egna händer, hjälp av släktingar, medmänniskor eller av professionella. Hur mycket stöd och hjälp vi behöver för detta hänger naturligtvis ihop med hur känsliga eller sårbara vi är, hur många svåra erfarenheter vi har varit med om.
Det är uppenbart att du tillhör dem som är mer sårbara och du har också en rad tråkiga erfarenheter i livet. Dessa i kombination har lett till att du har utvecklat ett självhat som leder till att du på olika sätt väljer bestraffningar för dig själv. Utan att veta speciellt mycket om dig som individ vet jag generellt att självhat är det farligaste giftet och att en terapeutisk behandling måste inrikta sig på - förutom de andra problem - att ta itu med denna kärna, ditt självhat. Att ta det från den positiva sidan: att upprätta eller återupprätta din självrespekt, att du accepterar vissa sårbarheter du har och att du lär dig att hantera dem med självrespekten i behåll.
Det här är inte någon lätt uppgift. Det kräver tid, tålamod, ansträngning och inte minst en behandlare du har förtroende för. Du nämner att du inte får medicin för att det finns risk att du missbrukar eller använder de på fel sätt. Det är bland annat jag menar att en behandling kräver även ansträngning från din sida, till exempel att använda medicin enligt föreskrift och inte på annat sätt.
Det framgår av dina rader att du tvekar, men innerst inne vill få hjälp för att få till ett bättre liv än vad du lever idag. Om mitt svar kan betyda någonting för dig så vill jag säga: du är inte ensam om att ha det jättejobbigt, att dras med självförakt som hindrar att kunna lita på sina styrkor som alla har, du med. Du blir inte heller ensam om att kunna bli fri från självhat och självförakt, att hitta utvägar med professionell hjälp och kanske också med hjälp av andra personer som finns i ditt liv. Till exempel en sådan kompis (kanske inte samma person men en sådan) som du för en tid sen talade med om livets vändningar.
Du är bara i början av ditt liv och livet kommer att innehålla väldig många nya vändningar för dig. Du ska inte förspilla dessa möjligheter. Det är inte en lättvunnen kamp du för men det är många som har varit i liknande situation som du och vittnar om det jag säger.
Ta nya tag hos och med den psykolog som du går hos eller du kan också kräva en annan behandlare om du tappat förtroende för den du idag har, det har du rätt till. Och om dina självmordstankar eller självskadeimpulser översvämmar dig sök akut hjälp eller ring till 90 101 självmordslinjen där du också kan chatta med någon. Gör inget oåterkalleligt!
På shedo.se kan du också klicka till deras självskadechatt och få stöd där att hantera självskadeimpulser.
Det finns hopp och möjligheter, det finns det även för dig hur svårt det än är för dig idag att tro på det.