Rädd att BUP ska blanda in mina föräldrar
Hej, jag är en tjej på 15 år. Under dom senaste 6 månaderna har jag inte alls mått så bra, jag började må jätte dåligt och jag började även skära. Jag började må dåligt utav människors kommentarer om hur jag ser ut och min vikt. Sen jag var liten har jag alltid tänk på hur mycket kalorier jag stoppar i mig så fort jag äter nåt. Jag började gå till kuratorn och hen sa åt mig att söka mig till bup. Jag pratade med mina föräldrar om det och dom blev nästan smått irriterade för i vår kultur är dåligt mående nåt som är fult. Så nu har jag och min kurator kontaktat bup utan att mina föräldrar vet. Men jag är rädd för att bup ska blanda in mina föräldrar i det här. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Jag blir verkligen orolig och arg över att människor kommenterar ditt utseende och vikt så att du blir ledsen och börjar må dåligt av det. Det är tanklöst och dumt gjort och så onödigt!
Du berättar också att du tänkt på hur mycket kalorier saker innehåller ända sen du var liten. Det har kanske gjort att du är extra känslig för kommentarer. När du har kämpat med detta i sex månader och även börjat skära dig, så jag tycker absolut att det är rätt beslut att söka hjälp.
Dina föräldrar har svårt att stödja dig i att söka hjälp och du är rädd att BUP ska kontakta dem mot din vilja, om jag förstår dig rätt?  BUP kommer nog att fråga om de får kontakta dina föräldrar men de kommer inte att göra det mot din vilja.
Du kan beskriva situationen för den du talar med där, så kan ni tillsammans bestämma hur ni ska gå tillväga. Kanske att ni så småningom kan prata med dina föräldrar tillsammans?
Det måste du dock bestämma själv och jag hoppas verkligen att ingen kommer att försöka tvinga dig till något.