Allt blir bara värre
Vad kan jag göra för att allt ska sluta?
Jag trivs inte i mej själv. Jag fick ett rykte för 1,5 år sen. Det lever kvar idag. För 3 månader så höll jag på att dö. Jag tog en överdos. Jag drömmer mardrömmar om det varenda kväll om hallucinationerna, jag hör allt i huvudet. Jag ser allt om kvällarna. Jag har haft ett självskadebeteende och nu vill jag börja om att skada mej själv igen. Jag har haft ätstörning och nu har jag börjat trappa ner på maten.  Jag måste ha allt i ordning, i tidformat annars funkar inte jag. Jag kan ha diagnosen BIPOLÄR men det är inte säkert. Vad kan jag göra för att allt ska sluta? Vad ska jag göra för att kunna sova på nätterna? Snälla hjälp mej!
Mina föräldrar är skilda och min pappa knarkar och min mamma mår inte bra för min lillebror är dubbldiogneserad. Och jag bor i familjehem. Ja har kontakt på BUP redan. Allt blir bara värre.
förvirrad

BUP svarar:
Hej Förvirrad!
Det låter verkligen mycket bekymmersamt och oroande hur du har det och du måste få ordentligt med hjälp!
En del hjälp får du redan, som jag förstår det. Du är placerad i familjehem - men hur har du det där? Hur funkar det mellan dig och dina familjehemsföräldrar? Får du det stöd och förståelse som du behöver i vardagen? Ser de eller vet de om dina mat-  och sömnproblem?
Sen vet jag inte hur länge du har haft kontakt med BUP. Har man sådana sammansatta problem som du har, kan det ta tid tills en behandling börjar ge resultat.
Du nämner i ditt mejl att du kanske har något som heter bipolär. Det kan jag inte bedöma, förstås. Men det jag ändå förstår av dina rader är att du på olika sätt återupplever de hemska upplevelser som du hade när du var nära på att dö av en överdos för bara 3 månader sen.
När man genomgår en sådan hemsk situation kan hemskheterna dröja kvar i ens hjärna som traumatiska minnen. Och det brukar faktiskt även leda till sömnstörningar. Det är jätteviktigt att du tar upp allt det här med din behandlare på BUP, för det finns behandlingsmetoder för det.
Jag förstår att det är tungt och svårt för dig och att du helst skulle vilja att allt elände och lidande försvinner snabbt. Tyvärr måste jag be dig att ha lite tålamod och ge behandlingen en chans.
Du kommer att må bättre, men det sker inte på en gång. När man är inne i mitten av en sådan mörk tunnel ser man inte att tunneln har ett slut. Men utgången finns där, även om den inte är synlig än.
Försök att tro på det medan du går i behandling.