Kan inte sluta röka
Hej
har ett problem med rökning kan inte sluta och pappa har fått reda på nåt sett att jag röker men han är inte direkt arg på mig och jag vill sluta och börja med e cigg istället
har frågat om jag skulle kunna får en e cigg idag sa han typ inget men nu
säger han att det är "farligt" och hur ska jag övertala han?
Anonymous

BUP svarar:
Hej Anonymous!
Du vet säkert själv att rökning är skadlig och farlig och det är alldeles utmärkt att du vill sluta. Du tror att om du fick röka e-cigaretter så skulle det vara en bra metod att kunna sluta.
Men nej - jag tycker inte det att det är ett bra sätt för dig. Rökning är en vanesak där bara en del är själva nikotinet och andra skadliga ämnen i röken man andas in. En annan del är själva "handlingen" att ta fram ciggen, att ta den till munnen etc. Allt det där skulle du bara fastna ännu mera i om du skulle övergå till e-cigarett och få det ännu svårare att bli av med vanan själv.
Jag tycker att du behöver hjälp och stöd med att kunna lägga av med rökningen. Jag tycker att din pappa (eller mamma) måste vara aktiv i detta "arbete", för det är någonting man måste faktiskt jobba på.
Jag vet inte var någonstans du bor i landet och det kan finnas olika ställen som man kan vända sig till. Din pappa (eller mamma) ska ringa till vårdcentralen och fråga om de har direkt hjälp att erbjuda dig eller få råd eller till och med besök på någon missbruksmottagning.
Även om rökning inte uppfattas som ett svårt missbruk, så är det viktigt att du får stöd och en metod hur du - tillsammans med dina föräldrar - kan jobba bort denna skadliga ovanan.
Sluta nu - det blir bara svårare med tiden om du inte tar itu med det direkt!
Lycka till!