Svårt att vara ute bland folk
Hej.
Jag är en tjej på 13 år och jag har ett antal 'problem' som jag inte riktig vet vart jag ska vända mig till med.
Jag har ganska svårt att vara ute bland folk, speciellt i skolan.
Det känns som att alla tittar på mig och jag blir extremt nervös och nästan lite yr, även om folk inte riktig lägger märke till mig.
Att beställa mat på McDonald's ger mig nästan en hjärtattack och att fråga om extra servetter får mig nästan att svimma.
Jag blir ibland mycket deprimerad också. För det mesta är det pga anime (Japansk animation), som jag kollar mmycket på.
Deras liv är så mycket bättre och jag vill leva i deras värld. Jag orkar inte med verkligheten och tänker ofta att det skulle vara en bra idè att ta självmord. Dock så skulle jag aldrig våga.
Jag hade också en ätstörning för ett år sen och har gått upp väldigt mycket i vikt sen dess vilket får mig att hata migsjälv.
I och med att dessa pproblem är så olika vet jag inte riktigt vad jag ska göra hehe
Vill bara lägga till att jag är extremt internetberoende och får 4 timmars sömn på en "bra" natt
Alice

BUP svarar:
Hej Alice!
Det är tydligt att du har det svårt med olika saker och jag förstår att du är rådvill om vart du ska vända dig med alla dessa olika problem.
Det verkar som att du har några symptom som man har om man lider av social fobi. Jag är inte säker på att du skulle få den diagnosen, för man måste väga in många olika faktorer när man gör en sådan bedömning. Men det är klart att du måste få hjälp med det, för det innebär ett stort lidande för dig och begränsar ditt liv, precis så som du beskriver.
Att du därutöver även har problem med maten och din vikt gör det ännu tydligare att ni - du tillsammans med dina föräldrar - behöver vända er till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör. Jag tror att din oro på offentliga platser bland folk och din ätstörning hänger ihop. Om man – som du skriver – ”hatar sig själv” är det lätt hänt att man inbillar sig att också andra tittar på en med negativa ögon.
Jag kan tänka mig att det du kallar för internetberoende, även det hänger ihop med din sociala oro och missnöje med ditt utseende. Det blir en flykt för dig från allt som är svårt och obehagligt och du förflyttar dig till en låtsasvärld av animerade varelser.
Om du dessutom inte får mer sömn än bara sisådär 4 timmar per natt då blir den logiska, men ytterst negativa följden att du också blir nedstämd, t o m deprimerad av ren sömnbrist och utmattning.
Men du måste leva ett riktigt, verkligt, eget liv! Och du måste få stöd och hjälp av vuxna för att våga och kunna göra det.
Jag vet inte hur du har det hemma med dina föräldrar. Vad vet de om dina problem? Märker de att någonting inte är i sin ordning med dig? Kan du tala med dem om dina svårigheter? Det är jätteviktigt att de känner till hur du har det och söker hjälp för dig på BUP. De problem som du beskriver i ditt brev är av den sorten som man går till BUP med.
Om du av någon anledning tycker att det är svårt att tala med dina föräldrar kan du helt enkelt visa ditt mejl och mitt svar för dem. Det kan underlätta för dig att säga vad du vill ha hjälp med.
Läs gärna den korta informationen jag lägger till här.