Har inga vänner
Hej. Har under en längre tid mått dåligt över att jag inte har några vänner och det är ingen som har vetat det för att jag inte velat att någon ska veta det, men nu har folk börjat förstå det. Så nu blir jag mobbad över att jag inte ha några vänner. Vilket gör att jag skäms och vill helst inte vistast ute bland folk och i med det får jag sånn fruktansvärd ångest.. Och det är jobbigt! Vill bara fly härifrån till ett ställe där ingen känner mig och kunna vara anonym, för att slippa sånt här. Vågar inte prata med någon om detta, inte ens någon som är utbildad för sånt, just för att jag är rädd för att det jag berättar ska komma ut och göra situtationen värre än vad den redan är. Och för att jag vill vara privat med hur jag mår. Vet inte vad jag ska göra åt detta?
P.J

BUP svarar:
Hej P.J!
Tack för ditt brev. Du beskriver en väldigt besvärlig situation. Dels har du inga vänner och dels skäms du så mycket för det att du inte vill vara ute bland folk, för då får du fruktansvärd ångest. Som du förstår blir det lätt en ond cirkel. Om du undviker vara ute bland folk missar du också många chanser att träffa andra som kanske skulle kunna bli dina mer eller mindre nära vänner.
Det kan vara svårt att hantera sådan ångest du beskriver på egen hand. Det finns verkningsfulla terapier och mediciner mot ångest som antagligen skulle göra det lättare för dej. Du skriver att du är orolig för att det skulle kunna komma ut om du sökte hjälp. Men om du är 20 år har alla som arbetar professionellt med den här typen av problem tystnadsplikt.
Du skriver också att du vill vara privat med hur du mår. I en terapi bestämmer du själv i hög grad vad du vill prata om och hur mycket och när. Om du har svårt att prata med andra om hur du mår är en terapi ett bra sätt att öva sig samtidigt som du kan få mycket hjälp att hantera din ångest.
Att bli mobbad brukar alltid vara väldigt destruktivt och just nu verkar det som ångesten har dej i ett grepp. Jag tror det skulle vara väldigt bra för dej att försöka på allvar övervinna din ångest och söka hjälp innan du blir alldeles isolerad. Du kan höra med en ungdomsmottagning där du bor vad det finns för hjälp där du bor.
Lycka till!