Rädd för att göra ADHD-utredning
Hej! Jag tror att jag har ADHD. Min mamma vill göra en utredning på detta.
Jag har svårt i skolan då jag har svårt och koncentrera mig, jag kan inte sitta still och pratar för mycket. Det är jobbigt när lärarna säger till mig då jag inte tänker på vad jag gör och inte kan hantera det. Jag blir också väldigt arg och kan inte ha kontroll över mig själv. Jag har också väldigt svårt och fokusera på uppgifter jag ska göra i skolan, det slutar alltid med att jag går runt och stör andra vilket dom andra tycker är jobbigt.
Jag är rädd för och göra en ADHD utredning då jag inte riktigt vet om jag vill veta eller inte. Hur går en ADHD utredning till? och vilka ska man vända sig till?
Jag vet ju att det absolut inte är säkert att jag har adhd. Men det jag vet är att jag mår dåligt utav detta och att det förstör för mig i skolan.
Jag hoppas ni kan svara på mina frågor!
Med vänlig hälsning Alice
Alice

BUP svarar:
Hej Alice!
Tack för ditt brev och dina kloka frågor och funderingar.
Det är helt rätt som du skriver; det är inte säkert att du har ADHD. Men som jag läser ditt brev och din beskrivning, så har du svårigheter med koncentration, att sitta still, kontrollera din ilska… och du skriver att dina svårigheter är så stora att det förstör för dig i skolan.
När det är så, att man har svårigheter som förstör för en i ens vardag, att det till exempel påverkar skolarbetet och relationerna med kamrater och vuxna och om det försätter en i situationer som gör att man efteråt mår dåligt, eller ångrar sig - då tänker jag att det är läge att söka hjälp.
Det kanske blir så att ni tillsammans kommer fram till att det inte behövs någon utredning. Men det kan ju också bli så att man gör en annan bedömning. Vi vet att det alltid är bra att fånga upp svårigheter så tidigt som möjligt, innan de trappas upp ännu mer och påverkar hur du mår ännu mer.
Därför tycker jag inte att du ska vara orolig för att söka hjälp, eller vara orolig för en eventuell utredning.
Jag bifogar här lite information om ADHD och hur en utredning går till på BUP. Alla ADHD-utredningar görs dock inte på BUP, utan kan ibland göras på en Barn- och Ungdomsmedicinsk mottagning. Det beror lite på var man bor, det kan se lite olika ut.
Men en utredning brukar gå till på ungefär samma sätt, oavsett om det är BUP eller om den görs någon annanstans. Du kan också prata med din skolsyster eller skolpsykolog. De kan säkert svara på dina frågor och funderingar.
En sak till. En utredning är inget farligt. Tänk på ordet ”utredning”. Att reda ut. Det man reder ut är vad du är bra på, vad som blir svårare för dig och hur man kan hjälpa och stötta dig på bästa sätt.
Och det är inte säkert att man får diagnos bara för att man gör en utredning. Men det som är säkert är att du kanske får lära dig lite mer om dig själv och att dina föräldrar och lärare får bättre koll på hur de ska stötta dig. Och det är ju en bra grej - eller hur?
Kör hårt och var inte orolig!