Min mamma slår mej
Hej
Jag har skärt mig ett halvår nu o försökt döda mig själv 7 gånger denna månaden. Jag har nästan lyckats med det. Jag vill prata med någon men egentligen inte. Om mamma får reda på att jag snackat med någon slår hon mig. Hon slår mig hårt.. med ett skärp.. så jag är rädd.. jag vill vända mig till någon men ändå inte.
Mamma har sagt att hon hatar mig. Att jag är en jävla hora. Hon har aldrig druckit eller nåt. Jag vet inte vad det är med henne. Hon har varit såhär länge. Jag är det enda barnet i familjen o hon slår mig.. vad ska ja göra.. snälla, berätta inte för någon.. jag ber er..
RS

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Till att börja med måste du sluta försöka ta livet av dej!
Ditt liv kan bli mycket bättre och du kommer att må mycket bättre, men du behöver lite tid. Det går inte på en gång.
Så hur ska du göra nästa gång du tänker försöka ta ditt liv? Hur kan du göra för att avleda dina tankar och göra något annat. Kan du sätta på lite musik du gillar, ringa någon kompis, ta en promenad. Försök göra en plan för hur du ska låta bli att försöka ta ditt liv. Du kan också chatta med självmordsupplysningen.
Sedan behöver du göra något modigt och svårt. Jag tror att du måste be andra hjälpa dej genom att berätta hur du har det och hur din mamma är. Det hon gör är förbjudet, olagligt, kränkande och skadligt för dej och du verkar inte ha någon som skyddar dej. Var finns din pappa? Hur är det fatt med din mamma? Hon kanske behöver någon form av hjälp?
Jag tror du måste berätta för någon du tror skulle lyssna på dej - kanske lärare eller skolpsykolog - någon som kan hjälpa dej vidare så att du får rätt slags hjälp.
Ofta när BUP och sociala myndigheter hjälper barn/ungdomar som har liknade problem som du beskriver försöker man hjälpa hela familjen också. Dels ser man till att all misshandel upphör omedelbart, dels försöker man hjälpa förälder och barn/ungdom att få en bra relation.
Jag tror du kan vara hjälpt av att fortsätta chatta med andra om din situation på till exempel Bris eller Tjejzonen
Lycka till!