Får ångest när jag ser vågen ticka uppåt
Jag mår just nu så dåligt. Jag ska väga mig för första gången hos skolsköterskan för det har dröjt flera veckor sen senast. Jag har problem med maten, vågen och jag vill inte se siffrorna för jag får bara ångest när jag ser siffrorna ticka uppåt. Känns som om jag kommer att spy. Vad ska man göra? Vad kan man göra för att underlätta det hela? Tänk om man har gått upp en massa eller ner? Ska man strunta i att gå till skolsköterskan så slipper man väga sig? Jag ska till BUP läkaren snart vad brukare de göra för undersökning och frågar om man har problem med maten?
Aurore

BUP svarar:
Hej Aurore!
När jag läser din beskrivning av hur du har det och hur du mår vad gäller mat, vikt och så… då tänker jag att du såklart ska gå och väga dig hos skolsköterskan.
Eller, kanske jag ska säga såhär: Det är klart du ska gå till skolsköterskan!!
För oavsett om du väger dig eller inte, så låter det som att det är superviktigt att får hjälp med hur du mår och dina jobbiga mat - och vikttankar.
Utan att du går någonstans och berättar hur du har det, så kan du inte få hjälp.
Jag tycker att det låter strålande att du ska till BUP. Jag vet inte vad för typ av besök du ska på och om du har haft kontakt med BUP tidigare. Men jag tycker definitivt att du ska berätta för läkaren om din oro och funderingar. Kanske kan du visa läkaren ditt brev du skrivit hit?
Du frågar vad man kan göra för att underlätta det hela. Jag tror inte det går att hitta några snabba lösningar. Jag tycker du ska tänka mer långsiktigt.
Det har ofta tagit en längre tid att hamna i ett jobbigt läge (som du beskriver) och det tar ofta ett tag att hitta tillbaka. Och för att hitta tillbaka behöver man hjälp och verktyg, dvs behandling.
Det kan vara ett hårt jobb och ta lite tid, men du måste ta tag i det nu - innan läget förvärras.
Så gå till skolsköterskan och läkaren och berätta hur du har det. Utan att du gör det kan du inte få hjälp.
Lycka till!