Min kusin ligger i koma, vet inte vad jag ska ta mig till
Hej. Jag har ett problem inom min familj. Min kusin har, så länge jag kan minnas, varit alkoholist. Men det är på senaste tiden jag faktiskt fattat att han är det. Jag har många gånger sätt honom full, utan att ens veta om det själv.
För några månader sedan hade han börjat packa väskan för att lämna Sverige, jag vet inte varför, det gör ingen. Det har bara blivit värre och värre, För några dagar sedan var han med om en bilolycka, han körde full. Just nu ligger han i Koma, jag vet inte vad jag ska göra. Han betyder så jävla mycket för mig, vi har alltid varit nära varandra.
Det som gör absolut ondast är att jag inte vet varför han mår så jävla dåligt. Han vill inte prata med någon, och nu kanske jag aldrig kommer få veta heller. Det finns en risk att han dör. Jag har såklart mina aningar, men jag vill få det bekräftat.
Han har försökt få hjälp flera gånger, men det inget har hjälpt.
Jag känner mig så rädd, arg, ledsen och framför allt, förvirrad.
Hur kommer jag över allt det här? Kommer jag ens någon gång göra det? Om han överlever, hur kan jag hjälpa honom?
Jag vill inte ha den här ångesten och pressen jag alltid känner. Jag tänker alltid att jag kunde gjort någonting. Jag kunde ha hjälpt honom! Jag vill kunna somna om kvällarna, och inte gråta hela natten, för att jag känner skulden, som att detta var mitt fel. Jag vet att det inte är mitt fel, men jag övertalar mig att det är det om och om igen.
Jag har ingen att prata med. Ingen vet att jag mår dåligt av det som hänt. Jag har redan förlorat så himla många jag älskar, jag vill inte förlora en till. Speciellt inte en till vän.
Jag kunde ha hjälpt honom..

BUP svarar:
Hej, tack för ditt brev!
Först av allt vill jag verkligen beklaga att din kusin ligger i koma. Jag förstår att du är oerhört orolig för honom - han låter som en väldigt viktig person i ditt liv.
Det låter dessutom som om oron du känner för din kusin inte bara har med bilolyckan att göra, utan du har förstått att han har mått dåligt länge och har dessutom alkoholproblem. Jag vet inte hur gammal han är, men du är 14 år och som 14 -åring är det, tyvärr, jättesvårt att hjälpa någon som är alkoholist.
Jag tror dock att din kusin vet att du älskar honom väldigt mycket. Sånt brukar man känna när man är nära varandra. Och kärlek, vänskap och att veta att någon bryr sig är något av det viktigaste som finns.
Jag förstår att du oroar dig dag och natt nu och vet att det inte är så mycket jag kan säga som tar bort den känslan just nu. Men jag vill att du pratar med någon vuxen.
Hur ser det ut i din familj? Kan ni prata om detta, eller är de andra vuxna upptagna av oro så att de inte ser dig och dina behov? Finns det i så fall någon annan i din närhet? Någon lärare, skolkurator eller mentor som är trygg och förstående? Fundera lite på det.
Ett tips är att ringa till BRIS och prata med någon av deras kuratorer. Jag tror det skulle vara till hjälp för dig nu när du har det så här svårt.
Jag hoppas av hela mitt hjärta, att allt går bra för din kusin.
Var rädd om dig.