Fastnat i en ond cirkel
Det känns som att jag har fastnat i en ond cirkel. Jag har alltid känt mig relativt stressad men jag har alltid varit en glad och positiv person som har sett det goda med livet. Sedan 10 årsålder har jag levt med en autoimmun sjukdom som nu har påverkat mitt immunförsvar kraftigt. Jag har missat större delan av mitt tredje gymnasieår och har drivits ifrån många av mina kompisar. Det enda jag vill göra när jag slutar är att gå hem och sova. Jag har aldrig någon ork. Hemma vet jag att pappa mår dåligt och han har haft det svårt med sin hälsa hela mitt liv. Detta begränsar honom men jag blir ändå irriterad över att han inte kan ta tag i saker och låter sig visa sig sådär och säga de saker han gör framför mig. Jag vet inte vad jag ska göra, det känns inte som att någonting är bra och att det bara kommer bli sämre.

BUP svarar:
Hej!
Du har en sjukdom som i mycket har påverkat ditt skolarbete och dina kontakter med kompisar.
Att du bara vill gå hem och sova efter skolan kan bero både på att din sjukdom tar kraft och på att din tillvaro blivit så påverkad. Att ha och träffa bra kompisar och att orka med skolan är viktigt. Det ger stimulans och självkänsla. Livet blir roligare och lättare.
Du har en hemsituation som inte verkar ge dig det stöd du behöver utan istället tar kraft ifrån dig. Din pappa har problem med sin hälsa. Han tycks inte orka ta det ansvar som förväntas av honom och dessutom uppträder han okontrollerat mot dig. Det är mycket för dig att hantera. Du behöver mer stöd av de vuxna hemma.
Har du din mamma eller någon annan vuxen hemma? Kan du tala med hen om svårigheterna med din pappa? Kan du få hjälp att tala med pappa om situationen?
Det är inte bra att du för mycket måste anpassa dig till din pappas sviktande humör. Fastän han är sjuk måste han försöka kontrollera sig. Det är något som kan vara svårt att komma tillrätta med bara inom familjen. Ni kan behöva hjälp av någon utomstående. Sådan hjälp finns att få på Socialtjänsten i er kommun. Du kan läsa på länken koll på soc vad de kan göra där och hur du kan få hjälp.
Får du det stöd du behöver i skolan? Du har rätt till extra anpassning och särskilt stöd. Tala med skolkurator. Du kan också läsa här på Barn och elevombudets hemsida BEO
Men du behöver också tala med någon själv om din situation. Har du någon att vända dig till inom sjukvården där du också kan tala om hur det är med kompisar och hur det är hemma? Annars kan du vända dig till skolkurator eller till ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också själv kontakta socialtjänsten.
Lycka till!