Vill klara av skolan men har svårt att koncentrera mig
Hejsan, jag har stora problem att koncentrea mig och sitter alltid med något i handen typ hårsnodd och skakar mitt ben samtidigt. Sedan har jag jättesvår med min dyslexi och har jätte svårt för matte. Kan inte gångertabelen utan att ha ett paper och jag kan behöva räkna de enklaste talen med fingrarna för att jag inte får ihop det. Sedan komma ihåg alla brgräpp och att räkna ut det är skitsvårt speciellt med problemlösningar Detta ska man liksom kunna nu mär man går på gymnasiet men det är omöjligt för mig sitter på lektionen helt borta och vill typ bara springa runt och kan börja prata med folk över klassrummet fast det är knäppttyst. Har hört att matte kan hänga ihop med dyslexin och det känns verkligen som de men kan man verkligen ha 3 diagnoser typ att jag har adhd också. Hur tar jag detta vidare till mina föräldrar min lärare vet att jag har svårt med matte och svårt att sitta stil men vi har inte pratat något mer om typ ev. Utredning osv. Hur ska jag göra, blir tyvärr deprimerad över att jag har så pass svårt i skolan känns som jag är ensam till dessa problem
sn

BUP svarar:
Hej!
Vilken bra beskrivning du ger runt dina utmaningar i skolan!
Din dyslexi och dina svårigheter att klara av att koncentrera dig på lektionerna.
Det är lätt att få en bild av hur en lektion och en skoldag är för dig. Vilken kämpe du är. Du är bra på att beskriva vad du tycker är svårt. Det visar på mognad och att du har koll.
Mitt råd till dig är att prata med din lärare/mentor en gång till. Berätta om dina svårigheter med att klara av att koncentrera dig på lektionerna och att du har svårt att sitta stilla. Dina funderingar på om du har ADHD.
Du skulle också kunna vända dig till din skolkurator eller skolsköterska och berätta att dina svårigheter i skolan har börjat påverka hur du mår, att du känner dig ledsen och deprimerad.
Det är viktigt att du får den hjälpen du behöver i skolan och att du får höra att du är bra. Att du får lyckas och känna att du duger. Matematiken är svår men det finns förhoppningsvis andra ämnen du har lättare för och som någon av dina klasskamrater upplever som tuffare.
Nu vet ju inte jag hur dina föräldrar kommer att reagera om de får höra att du kämpar. Att du vill klara av skolan och få bra betyg, det skulle göra många föräldrar stolta- säkert dina med. Att du vill klara av skolan och inte givit upp, är hur bra som helst. Dina föräldrar skulle behöva förstå hur mycket du kämpar, att det är extra svårt då du har din dyslexi och svårt att behålla uppmärksamheten hela skoldagen.
Ta och börja med att prata med din mentor.
Du kan säkert få stöd i hur du kan ta detta vidare till dina föräldrar.
Lycka till!