Har vattenfobi
Hej!
Jag är en fjortonårig tjej som går i åttan. Jag fick nyss reda på att om två veckor kommer min klass göra ett simtest. Och nu har jag panik eftersom jag har haft vattenfobi så länge jag kan minnas. Jag kan inte vara i närheten av en pool då jag börjar skaka och må illa. Såklart så förstår inte min lärare detta. Jag har inte sagt det till honom men jag vet att han kommer inte bry sig då det är en regel att man ska kunna simma för att få godkänt. Dessutom är han väldig sträng! Om jag skippar simtestet kommer lärarna märka det, och då kommer jag behöva göra det vid ett annat tillfälle. Jag mår så dåligt nu, vet inte vad jag ska göra. Varje gång en idrottslärare har nämnt ordet simning har jag gått och tänkt på det hela dagen. Och nej, att åka till simhallen och träna är ingen idé. Troligen kommer jag börja bli svimfärdig. Är det möjligt att få någon sorts intyg från sjuksyster och få godkänt i idrott? Det är verkligen ett stort bekymmer för mig! Tacksam för svar.
Nabila

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du frågar oss hur du ska göra med din vattenfobi.
Anledningen till att du ställer frågan är att ni ska ha simtest i skolan. Men jag tycker att du måste ta itu med din vattenfobi, inte bara för skolan, utan för hela ditt framtida liv. Det kan vara livsavgörande att kunna simma. Tyvärr händer det drunkningsolyckor hela tiden på grund av att man - barn eller vuxna - inte lärt sig att simma.
Ditt problem med vattenfobin måste därför tas på största allvar och du måste få hjälp med den. Det finns faktiskt mycket effektiva metoder att bota olika sorters fobier, även vattenfobi.
Det är tråkigt att du inte litar på att din idrottslärare skulle förstå dig om du talade om för honom att du får panikångest av vatten/pool/bassäng, eller vad det nu än är. Men du har ju inte ens försökt att säga det till honom.
Samtidigt kan du inte hemlighålla din rädsla i längden. Även med läkarintyg avslöjas det att du har detta problem.
Som sagt är det livsviktigt att du blir fri från din vattenfobi och lär dig att simma. Lär dig att njuta av att vara i vatten. Det går även om du nu har svårt att föreställa dig det.
Det ingår ju i fobiernas natur att man - som du - känner sig svimfärdig av blotta tanken att göra något som väcker panikångest, med hjärtklappning, illamående, rädslan att tappa kontrollen och liknande.
Vad kan du göra nu? Om du inte kan lita på att din idrottslärare förstår problemet tycker jag att du talar med kuratorn eller skolsköterskan. Ni måste komma fram till en plan hur du kan få hjälp med din fobi. Ni kan diskutera om du kan börja i en simskola i kommunen där de tar hand om din rädsla.
Eller - tänk om det visar sig att din eller en annan idrottslärare i din skolan har hjälpt många andra som hade liknande problem!
Så klart är det också viktigt att dina föräldrar stöttar dig. Om det är svårt för dig att tala med dem kan kuratorn eller skolsköterskan hjälpa dig med också med det.
Det allra viktigaste är i nuläget att du öppet berättar om din fobi och ber om hjälp med det. Du är inte den första - och inte heller den sista - elev som får panik av vatten eller av något annat. Du behöver inte skämmas för det, men du behöver effektiv hjälp att bli botad av din fobi.
Se till att du får denna hjälp och blir simkunnig som dina kompisar så att du kan hänga med dem när de går att bada!