Svårt att uttrycka mig
Hejsan, jag har en flickvän och vi är ihop i 6 månader för inte så längesedan. Och jag är 16 och hon är 16 år gammal. Jag älskar henne över allt annat i denna värld. Men jag har ingen diagonos på adhd eller autism, men allt stämmer in på mej. Jag är i kontakt med er och har en adhd utredning som har hållt på i mer än ett halvår. När jag o min flicckvän börjar prata så om det är något viktigt så vet jag ionte vad jag ska svara. och hon börjar bli trött på att sätta ord i min mun hella tiden och jag förstår henne. när vi bråkar så vet jag inte vad jag ska säga eller agera. Jag har svårt att uttrycka mej och förstå saker när jag pratar med henne såsom andra människor. Och hon börjar tröttna på mej och är rädd att vi inte kommer hålla ihop så länge till om jag inte ändrar på mej till det bättre. Ni måste ge mej råd och hjälp. Efter jag träffade henne så har mitt liv bara gått mot det bättre. innan vi blev tillsammans så hade jag ärtstörningar, tappad livslust och sånt. Men hon får mej bara att må bra. Men när jag gör henne ledsen för jag har svårt att uttrycka det jag menar så blir hon ledsen och jag vill inte göra henne ledsen. Är så rädd att hon kommer komma till mej någon dag o säga tt jag pallar inte med dej längre. vll bara henne hennes bästa. men min adhd utredning kommer ingent vatt. och är väldigt besviken på att det tar så lång tid. detta är akut. snälla hjälp mej
/ted
ted strand

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att det här är väldigt viktigt för dig. Du skriver att du har svårt att uttrycka dig och förstå saker som andra, och du tar upp två situationer som exempel. Den ena är när ni pratar om något allvarligt och den andra situationen är när ni bråkar. Det låter som situationer när det blir extra viktigt hur du uttrycker dig och vad du säger? Nu gissar jag - kan det vara så att du i sådana situationer börjar tänka extra mycket på vad du ska säga och det liksom blockerar dig?
Att du känner dig rädd att hon ska lämna dig om du inte uttrycker dig väldigt bra kan kanske också kännas som en extra press och något som gör dig mer självmedveten om vad du säger - vilket kan vara hindrande för ett snabbt ordutbyte. Om du känner igen något av detta så skulle ni kanske tillsammans kunna prata om det och försöka ta hänsyn till det. Kanske kan du uttrycka dig bara du får lite mer tid och inte känner dig så pressad? Kanske kan du och din flickvän tillsammans ta kontakt med en ungdomsmottagning och höra om de kan hjälpa er? Dock kanske dina problem handlar om andra saker och då får du ta hjälp av BUP.
Du är också besviken på BUP för din utredning tar så lång tid. Kan du inte prata med dina föräldrar om detta och ta kontakt med BUP igen så att du kan få hjälp utifrån utredningsresultatet. När du träffar dem nästa gång tycker jag att du ska ta upp dina frågor du har om dina svårigheter du har att uttrycka dig. Det vore väl bra om det också blir en fråga för utredningen av dig?
Lycka till!