Varje morgon måste jag kämpa med mig själv
Hej
Jag känner att jag behöver ha hjälp. Jag mår inte bra. Jag känner mig ledsen hela tiden. Jag vill inte gå till skolan längre för jag vill inte att andra människor ska se mig. Förra året fejkade jag att vara sjuk så många gånger att jag blev sänkt i flera betyg. Varje morgon får jag kämpa med mig själv för att äns ha lust att gå upp ur sängen. Jag känner att jag inte har lust med att göra något längre. Jag hatar min kropp och jag kan inte sluta tänka på mat, alla i min omgivning säger att ja ska sluta klaga på mig själv men så fort jag kollar i spegeln ser jag bar ett fult fetto. Jag orkar inte längre, det är så mycket tankar så jag orkar inte med. Jag kan inte sova för det ända jag gör är att tänka. Jag tror att jag börjar bli galen. Det har gått så pass långt att jag åker ut mitt i skogen och skär mig. Det får mig att må bättre i stunden men sen kommer alla tankar tillbaka. Asså gud jag vet inte hur jag ska förklara allt som händer mitt huvud dagligen så förlåt för en väldigt rörig text.
Jag känner att jag behöver ha hjälp, innan jag inte pallar med allt och gör nåt jag kommer att ångra.
Emma

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du skriver till oss och att du vill ha hjälp. Du har det jobbigt just nu men det finns hjälp att få så att det blir bättre.
Du känner dig ledsen hela tiden och du känner dig dålig och värdelös. Hur har det blivit så här tro? Du stannar hemma från skolan och du äter som du själv tycker så mycket att du gått upp i vikt.
Att stanna hemma från skolan är ingen bra lösning utan något som man bara brukar må sämre av. Man får mer ångest av att stanna hemma och man kan äta mer för att dämpa den. Sedan tycker man att man är ful och stannar hemma än mer så att ingen ska se. Det blir som en ond cirkel.
Hur började det? Är det stora krav i skolan eller svårigheter med jämnåriga? Är det något som är svårt hemma i familjen som tar kraft av dig så du har svårt att orka? Eller är det något annat?
Vet dina föräldrar om hur du mår? Om inte kan du försöka berätta för dem så de kanske kan ge dig stöd?
Försök att göra något annat än att åka ut i skogen mitt i natten för att skära dig. Försök istället hitta ord för smärtan.
Du behöver tala med någon för att bryta det här. Tillsammans med dina föräldrar kan ni vända er till BUP. Själv kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkurator.
På BRIS hemsida kan du boka tid för telefonsamtal med kurator. Där kan du vara anonym om du vill.
Gör något av detta nu. Vänta inte! Så här behöver det inte vara.