Stämningen och orken pendlar
Hej BUP!
Jag är en tjej på 17 år och har länge funderat över om jag har någon slags psykisk sjukdom.
Under vissa perioder (kan vara olika ibland på 2 veckor ibland en månad) känner jag mig väldigt nedstämd, orkeslös och vill inte göra någonting som jag brukar t.ex att umgås med vänner utan ligger bara hemma.
I vissa andra perioder är jag mer självsäker, pratglad och lite extra glad och extrovert.
Och i andra perioder är jag bara som vanligt, glad och umgås med vänner när jag känner för det.
Jag känner att dessa perioder påverkar mitt liv ganska mycket och jag tycker det kan vara jobbigt främst under perioderna då jag är väldigt deppig. Jag är även ”känd” som den pratglada och roliga tjejen vilket gör att jag måste ha en fasad när jag verkligen inte orkar, jag tycker att det är skitjobbigt då jag egentligen inte har ork och bara vill vara i fred.
Har försökt läsa på lite och det jag hittar som liknar mig är Bipolär sjukdom typ 2. Vet att man inte ska självdiagnotisera men vad tror ni?.
Hade varit så tacksam för svar då jag känner mig så vilsen.
Tack på förhand!
Förvirrad ang psykisk hälsa

BUP svarar:
Hej!
Du skriver så klokt att du inte vill "självdiagnostisera" men du är orolig för din psykiska hälsa och är inne på funderingar kring en bipolär sjukdom. Ja, så är det, i dagens samhälle är det svårt att komma undan tankarna om olika psykiska (eller för den delen kroppsliga) sjukdomar när man inte fungerar så som man önskar.
Jag kan lika lite diagnostisera dig här som att du inte kan diagnostisera dig själv. Du vet säkert att en diagnostisk bedömning måste baseras på en djupare kännedom om personens livsomständigheter, utveckling, problemens omfattning och så vidare.
Utifrån det du beskriver kan det handla om olika förklaringar. En är att det inte är onormalt eller tecken på sjukdom att vår stämningsläge varierar över tid. Livet pulserar. Precis så som du beskriver, ibland känner vi oss energiska och uppfyllda av nyfikenhet, ambitioner, är sällskapssugna, andra gånger tappar vi ork och vill dra oss tillbaka, kroppen och själen behöver en viloperiod. Och däremellan är det bara "vanlig lunk", det bara rullar på. Också precis som som du skriver.
Men du är orolig. Det är tillräckligt för att du ska få träffa en professionell person och gå genom, resonera kring dina tankar och känslor, dina farhågor, dina funderingar. Det är inte gynnsamt att bara gå runt och oroa sig om det är "något fel på mig". Du har rätt till svar, vad det här svaret än blir.
Jag föreslår att du i första hand vänder dig till ungdomsmottagningen för att diskutera dina tankar och hur ditt stämningsläge varierar. De kan göra där en bedömning av vad det handlar om och vad du behöver. Ett alternativ är att du ringer till vårdcentralen eftersom det finns numera mottagning för psykiska problem på många vårdcentraler. På det viset kommer du känna dig inte så vilsen som du känner nu.
Lycka till!