Har sjuk ångest, oro och stress
Hej. Jag har sjuk ångest och jätte oro och stress. Jag har mycket i skolan och jag är kanske inte den bästa så det är svårt för mig. Jag är ganska känslig av mig så jag gråter relativt ofta. Nu i helgen hade jag fest inget märkvärdigt med det, det var mest bara roliga tider. Grejen var den att jag och mina kompisar hade ”hypat” upp festen så mycket men när den väl var över kändes det som ett tomrum. Det kändes som en bit saknades från mitt hjärta. Jag älskar mina vänner mest av allt. Men jag börjar ju gymnasiet nästa sommar och då börjar vi ju antagligen inte på samma. Min största fobi är att vara ensam. Jag vet inte hur jag ska sluta få ångest över mina kompisar och skolan och hur jag ska få ork tillbaka till mitt vanliga liv igen.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du har så nära och viktiga kompisar! När man älskar någon starkt och mycket då brukar rädslan att förlora den personen också bli stor. Du verkar redan nu oroa dig för att ni kanske ska skiljas åt när du börjar gymnasiet och kanske kände du redan nu den saknaden efter festen. Du skriver att din största rädsla är att vara ensam. Det kan vara plågsamt om man inte kan vara ensam. Om man hela tiden är rädd för att bli ensam eller rädd att bli övergiven. Är det så för dig?
Det låter verkligen som du känner mycket oro och stress -både beträffande skolan och hur det ska gå framöver med dina kompisar. Har du någon du kan prata med om allt detta? Dina föräldrar, känner de till och kan du prata med någon av dem? Eller känns det som att du är för gammal för att berätta för dem? Jag tror du skulle kunna prata med din skolkurator eller kanske ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor och prata både om din stress i skolarbetet men också det du kallar din "fobi" mot att vara ensam.
Lycka till!