Ångesten kommer på kvällarna
hej,jag har nästan hela mitt liv mått dåligt av olika anledningar. varje kväll när jag kommer hem börjar jag automatiskt tänka på saker som gör mig nedstämd och deprimerad, oftast blir mina känslor så starka att jag antingen väljer att röka eller skära mig eller båda! jag går och snackar med folk på dagarna(kurator och andra) men då brukar jag ändå må rätt bra eller inte känna för att prata , men på kvällarna så kommer min ångest och rädsla. jag skulle gärna vilja prata med någon på kvällen istället då när jag är som mest nere! finns det någon man kan prata med ? vad ska jag göra?
anonym...

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du under många många år har mått dåligt av olika anledningar, men du säger inte mer om det. Men oavsett vad det har handlat, eller fortfarande handlar, om håller du dig igång på dagarna, medan ångesten hinner ikapp dig på kvällarna.
Det är naturligtvis mycket bra och det är din styrka att du under dagtid kan fungera bra. Det är å andra sidan inte konstigt att din ångest väcks till liv, huvudsakligen på kvällarna. Man skulle kunna säga att det ligger i våra gener att vara mer "rädda i mörker". Det har vi människor lärt genom evolutionen - att farorna kommer på nätterna när rovdjuren jagar, när man inte ser lika långt och lika klart som på dagtid. Därför brukar också småbarn vilja krypa ner i föräldrarnas säng när mörkret kommer.
Självklart ska du få hjälp med din oro och ångest på kvällarna.
Ja, det finns möjlighet att chatta vissa dagar på kvällstid till exempel på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se/chatt-2/ Jag kan rekommendera att du går in på dessa sidor för att få stöd och råd.
Men jag tänker också på en annan sak: att få tillfällig ångestlindring genom att chatta med en annan människa är en sak, och det är utan tvivel mycket bättre än att skada sig på ett eller annat sätt, vilket bara leder till ytterligare problem och komplikationer för dig. Däremot är jag tveksam till att det kommer att lösa de problem som ligger i botten till din ångest och nedstämdhet.
Jag tycker att du snarare behöver samtal om dina djupare liggande problem, när du inte har akut ångest.
För att utforska, förstå och resonera kring de här djupare liggande problemen - alltså de problem som är anledningen till att du under så många år har mått dåligt - det kan bäst göra när man har en viss distans och inte är invaderad av en akut stark oro och ångest.
Därför rekommenderar jag att du vänder dig också till ungdomsmottagningen för samtal. Det finns goda möjligheter att bearbeta källan till ångest och uppnå en varaktig förändring.
Du kan också ringa till vårdcentralen och fråga om de har öppnat mottagning för psykiska problem, vilket många vårdcentral gjort.
Prova på dessa vägar, det kommer att ge resultat!