Jobbigt med tvångsmässiga beteenden
Hej! det verkar som att ni får mycket frågor just nu då jag skrivit till er några gånger förut utan svar, man jag försöker igen. Jag har det jobbigt med en grej som handlar om mina tvångsmässigt beteenden. Jag har inte haft problem med detta så länge, typ bara 1 - 1 1/2 år. Det börjar oftast så fort jag vaknar, med att jag måste bädda sängen det första jag gör, det är viktigt att lakanet ligger "rätt" och att det är helt stärkt mot lakanet, även fast jag ska iväg till skolan så känns det viktigt och om jag bara skulle skita i det en dag så mår jag så dåligt och kan inte släppa tanken på hur det ser ut på mitt rum. Jag har också problem med att jag hela tiden måste flytta på saker och ställa saker "på rätt plats" helst i symmetri för att det inte ska kännas jobbigt, det gäller mest på mitt rum men också i badrummet och i köket osv. jag känner mig stressad av detta.
Jag är också så att jag går igenom checklistor i mitt huvud flera gånger om dagen på saker jag ska göra när jag kommer hem, även fast det aldrig är något speciellt, och att jag gjort i stort sett samma saker varje dag i flera års tid så känns det extremt viktigt att inte "glömma" något. Det kan handla om i vilken ordning jag antingen ska borsta tänderna eller borsta håret, det är skit störande. Jag skapar själv en större stress i min vardag än vad som egentligen finns eftersom jag känner dessa "måsten" hela tiden, jag har ett så stort kontrollbehov inom allt att jag knappt orkar med vardagen, känns som jag är tröttare än andra hela tiden och orkar knappt gå till skolan mer än 3 dagar i veckan.
Vet inte om det har med dessa "tvång" att göra men det känns som att saker och ting tar längre tid för mig, speciellt på kvällarna, eftersom jag har mina ritualer som jag fått för mig att jag måste göra i ordning. Jag vet inte om dessa problem är vanliga att ha, om det är så att jag har ett väldigt stort kontrollbehov eller om jag faktiskt har riktiga tvångssyndrom, vad låter det som?
Bella

BUP svarar:
Hej Bella!
Tack för ditt brev! Det stämmer att vi får många frågor och vi har inte möjlighet att besvara alla, men nu ska du äntligen få ett svar.
Du beskriver problem som är väldigt jobbiga för dig och som tar mycket tid och kraft. De tröttar ut dig så mycket att du knappt orkar gå till skolan mer än 3 dagar i veckan. Du berättar om påträngande tankar och saker du känner dig tvungen att göra, dvs. tvångstankar och tvångshandlingar. Du har inte haft tvångsmässiga problem så länge, skriver du, bara 1-1½ år.
Alla kan ha tvångstankar ibland. Det är väldigt vanligt att barn/ungdomar undviker att t.ex. gå på A-brunnar eller gå på sprickor. Många, även vuxna, undviker att gå under en stege eller att lägga nycklar på bordet. Man spottar om man ser en svart katt, man tror att det ger otur att döda en spindel, att 13 är ett olyckstal etc. När jag var tonåring måste jag och min bästa kompis klappa varandra i hand och säga ”smörgås” om vi råkade gå på var sin sida om en stolpe. Sådana här föreställningar om nycklar, stegar m.m. kallas skrock och handlar om att vi egentligen vet att det inte stämmer, men vi gör saker eller undviker att göra saker ”för säkerhets skull”. Den här typen av idéer kallas magiska tankar och för det lilla barnet är det helt normalt att tro att man kan påverka världen genom sina tankar och beteenden just för att man har en så begränsad förmåga att faktiskt påverka.
När tvångstankar och eller tvångshandlingar tar över mer och mer så man hindras att leva ett vanligt liv talar man om tvångssyndrom. Många skäms, vågar inte söka hjälp och lever mer och mer begränsade liv.
Jag kan och får inte ställa diagnosen tvångssyndrom (eller OCD, som det också kallas) bara genom att läsa din fråga. Det jag tycker är att du har så omfattande svårigheter att du absolut ska söka hjälp så att du kan få gå igenom en utredning och få behandling för dina problem.
Du/ni kan vända er till elevhälsan, ungdomsmottagningen, vårdcentralen eller till BUP. Jag skickar med information om tvång och om hur utredning, behandling på BUP går till. Jag skickar också med vad andra frågat om. Det finn en del att läsa på nätet om tvång och liknande svårigheter på tex Ananke (OCD-förbundet) eller Snorkel.
Du skriver att problemen inte pågått så länge, men 1½ år är en förhållandevis lång tid för en så ung person som du, t.ex. påverkar det din skolgång allvarligt. Därför är det oerhört viktigt att du får hjälp så snart som möjligt! Jag vet ingenting om hur du har det med föräldrar/vårdnadshavare/familj. När man får behandling mot tvång är det väsentligt att ens anhöriga deltar så att de kan hjälpa till på rätt sätt.
På BUP har jag träffat många ungdomar med tvångsproblem och jag känner väl igen det du beskriver; det ska vara ”rätt” och symmetriskt, morgon- och kvällsritualer kring tvättning, tandborstning osv. Jag känner också igen att "tvången" tar längre och längre tid och till slut äter upp nästan hela ens liv. Min erfarenhet är att många helt har blivit av med sina tvång eller fått klart minskade problem.
Så lycka till, jag är övertygad om att du har goda möjligheter att kunna leva ett bra liv utan allt som begränsar dig nu!