Min kompis funderar på självmord
Min bästa vän har under flera år mått mycket dåligt, något som har ledit till att hon skurit sig själv och funderat på självmord. För ungefär ett halvår sedan kom hon ut som gay och träffade en flickvän, och de "onda" tankarna försvann. Men hennes flickvän har nu lämnat henne och hennes mörka tankar har kommit tillbaka igen. Vad jag vet har hon ännu inte börjat skada sig själv igen men hon mår ordentligt dåligt och jag är orolig för att hon ska ge upp. Själv har jag också haft problem med depression vilket jag får hjälp för, men hon vägrar ta hjälp, och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Hennes föräldrar vet ingenting om hur hon mår, och det finns inte en chans att hon tänker berätta för dem. Vad kan jag göra?
Lollo

BUP svarar:
Hej Lollo !
Det är svårt när någon som man bryr sig mycket om mår dåligt, och ännu svårare när den personen vägrar att ta hjälp från professionella.
Det är viktigt att du inte tar på dig ett för stort ansvar. Du kan finnas där som vän och någon som lyssnar, men inte alltid. Du måste också tänka på dig själv, att du ska orka och inte dras med i det mörka.
Jag tror att ska försöka vara tydlig mot henne - du har fått hjälp att ta dig ur en depression så du vet att det går. Det kan vara en viktig erfarenhet som du kan förmedla till henne. Om hon ändå fortsätter att vägra ta emot hjälp kanske du inte kan göra så mycket.
Men du behöver hjälp att hantera all den oro som din kompis för över till dig. Har du någon vuxen som du kan prata med som kan hjälpa och avlasta dig? Är det möjligt för dig att prata med dina föräldrar eller kan du prata med skolkurator?
Jag tänker också att ett annat bra sätt är att vända sig till är tjejzonen. Där kan du chatta med andra tjejer som kan ge dig råd i hur du ska göra.
Ibland är det också så att man måste berätta för kompisens föräldrar eller andra vuxna - även om kompisen blir jättearg. Om oron är för stor kanske man måste dela den med andra, också med andra som har möjlighet att göra något innan det blir farligt för din kompis.
Den här sortens frågor ska du inte bära själv - det är jättesvåra frågor och du ska absolut inte vara ensam med dem.
Hoppas du fått några råd på vägen.
Var rädd om dig.