Oftast mår jag dåligt
Hej jag är en 13 årig tjej som är inne i en depression i vintras måde jag jätte dåligt och tänkte ta livet av mig men sedan tänkte jag på familjen och då gjorde jag det inte men det går i vågor ibland mår jag hur bra dom hälst men oftast mår jag väldigt dåligt jag har skurit mig några gånger men hur berättar jag för mina föräldrar att jag mår dåligt?? Och kan man sjukskriva sig från skolan pga depression??
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är en svår fråga du ställer, men den är också en fråga som många ungdomar ställer. Hur berättar man för sina föräldrar att man inte mår bra? Hur ska de reagera? Kommer de att förstå och hjälpa? Blir de själva ledsna? Eller kommer jag få bara utskällning eller de kommer att bara vifta bort det hela?
Det korta svarat är: berätta rakt upp och ner hur du mår, så rakt och tydligt som du skriver i ditt mejl. Alla kan vi ha perioder när vi inte mår bra. Vi är inte robotar och livet är en enda radda av växlingar, händelser.
Under tonåren är man lite speciellt känslig för olika intryck, händelser, förändringar i relationer och därför kan stämningen växla rätt så mycket. Man kan vara hur glad som helst men sedan inträffar det något, kanske en liten sak, eller det inte ens händer något speciellt som man kan sätta fingret på men plötsligt ser man mörkt, känner hopplöshet, känner sig inte uppskattad osv.
I sådana lägen är det extra viktigt att man kan prata med någon. Det allra bästa är om man kan tala med sina föräldrar. Ofta är det föräldrar som kan hjälpa mest med sitt stöd, med förståelse och uppmuntran - kanske rentav praktiskt. Jag tycker att du ska säga till mamma eller pappa att du inte mår bra och att du vill ha en pratstund med dem, så att du kan berätta vad som far genom ditt huvud, vad som gör dig ledsen och nedstämd.
Du kan säga ärligt att du har skadat dig själv ett tag men att du vet att det inte är lösning på något och inte vill fortsätta med det. Det kan hända att du direkt mår bättre av samtal med dina föräldrar och att ni bestämmer att du alltid kan gå till dem om någonting känns på tok.
Men om det inte räcker kan ni först ringa till vårdcentralen och fråga om de har öppnat mottagning för psykiska problem, som numera ska finnas på vårdcentralerna.
Ni kan också rådfråga den BUP- mottagning du geografiskt tillhör (adresserna finns på vår hemsida).
Du kan naturligtvis vända dig till skolkuratorn.
Ytterligare möjlighet är att du på egen hand vänder dig till ungdomsmottagningen dit många ungdomar går med liknande problem som du har.
Du kan också få stöd och råd på nätet, till ex på tjejzonen.se eller på tilia.se.
Till sist undrar du om man kan vara sjukskriven från skolan på grund av depression. Ja, i väldigt svåra fall av depression och efter att man provat olika behandlingsmetoder, som inte gav önskat resultat kan en sjukskrivning under en kortare period bedömas som nödvändig. Men det händer sällan.
Passivitet hemma brukar inte alls vara något man rekommenderar. Däremot hitta orsaker till nedstämdheten och införa förändringar i ungdomens liv är vägen till att må bra.
Den vägen öppnas genom samtal så som jag föreslagit.