Hur ska man sluta självskada sig?
Hej jag är en tjej på snart 16 år som mår psykiskt dåligt av olika anledningar.. För ca 1 vecka sedan började jag skära mig i handlederna. Detta reducerar min mentala smärta och det är därför jag fortsätter. Jag försöker täcka detta så gott som möjligt och har inte berättat detta för någon. Min fråga är nu tips på hur man ska sluta. Vad ska jag annars göra?
V

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du undrar hur du ska sluta skära dej så snart efter du börjat. Det brukar bli allt svårare att sluta att skada sig själv när det blivit en vana att hantera mental smärta på det viset.
En sak som är viktig är motivationen. Det blir mycket lättare för dej att sluta skära dej om du är riktigt motiverad. Så tänk efter och gör klart för dig alla nackdelar det har att skära sig! Sedan brukar det vara bra att i förväg göra upp en plan vad du ska göra istället för att självskada när du får ångest. En sådan plan kan innehålla allt möjligt t.e.x att ringa någon kompis eller göra något distraherande som att lyssna på musik,spela spel osv
Det är också viktigt att du får hjälp att reducera din mentala smärta utan att skära dej. Du kan låta bli att skära dej men du har antagligen kvar din ångest. Ett bra sätt att bli av med ångest är att prata om det med någon. Så jag tror det vore bra för dej att prata eller chatta med någon om hur du har det och vad som kan ligga bakom din mentala smärta. Prova t.e.x på www.tjejzonen.se
Ett annat alternativ är att söka hjälp på en ungdomsmottagning eller den BUP-mottagning som finns där du bor.
Lycka till!