Skulle vilja förnya mitt recept
Hejsan!
jag har tidigare blivit diagnostiserad med adhd, och jag skulle vilja förnya mitt recept på medicin. Det enda problemet är att jag blev diagnostiserade mer än 3 år sedan, dessvärre har jag inte använt mig utav medicinen de senaste 3 åren heller. Detta är då på grund av att mina vårdnadshavare tidigare inte godkänt konsumption utav medicinnen då den innehållt "droger". Men jag märker i dagliga situationer att jag definitvt har adhd, och jag som sagt skulle vilja förnya medicinen.
Min fråga är då ifall jag behöver omdiagnostisera eller ifall jag möjligtvis kan skriva ut medicinen direkt.
Sam

BUP svarar:
Hej Sam!
Jag tycker du ska ta kontakt med den vårdgivare som gjorde utredningen och ställt diagnosen ADHD för tre år sedan. Det behöver inte vara samma person förstås, men samma vårdenhet (BUP eller barnläkarmottagning eller annat). I din ålder kan du göra det helt på egen hand.
Om man bedömer att du kan få medicin utskriven direkt eller om man anser att en ny bedömning ska göras, kan jag inte ge dig ett säkert svar på. Det hänger just på den bedömning man gör på plats. Det är fullt möjligt att de gör en genomgång av dina nuvarande symtom utan att göra en ny utredning.
Sedan är det en annan fråga hur de tar ställning till vad dina föräldrar säger nu om din medicinering - ifall du behöver den.
Anser vården att medicinen behövs för att du inte ska fara illa (i meningen att din psykiska hälsa inte tar skada) men dina föräldrar fortsätter att motsätta sig är det möjligt att koppla in socialtjänsten.
Och så snart du fyller 18 finns inte längre något hinder för dig att ta den medicin som vården anser du behöver.