Mina problem dödar mej långsamt
Hej!
Jag vet inte vad som händer med mig. Jag är då femton år, och jag vet inte hur jag ska börja... Kan berätta kortfattat.
Jag och min mamma har dålig relation, vågar knappt prata med henne om något (kärlek, depressioner och sådant).
Min bror är 17, han mobbar mig, (det är inte syskonkärlek mera!) och även slår och hotar mig. Pga av han började jag skära mig och vill dessutom ta livet av mig, men vågar inte...
I skolan får jag ibland höra endel fula ord och gester, inget jag orkat slösa energi på men det gör ont att få höra/se sånt. Och det går rätt så dåligt i skolan för mig. Går till kuratorn varannan vecka för att prata, men vågar inte öppna mig liksom. Allt man säger till en kurator går vidare till socialen ändå.
Jag mår dåligt. Jag vill leva mitt liv utan tankar som får mig att må dåligt, vill kunna se mig i spegeln utan att börja gråta.
Har vänner över internet, en känsla inom mig säger att jag aldrig kommer fä träffa de flesta av dem, i verklighet. Önskar verkligen jag fick träffa dem, några av dem iallafall! Vågar lita på dem mer än vad jag litar på vänner IRL.
Sen kärlek. Jag har känslor för en kille, som är i ett förhållande. Han vet om det. Det plågar mig, och jobbiga tanken att jag önskar att dom glider ifrån varandra och går skilda vägar.
Sen en ganska irriterande sak. Enligt min mamma är jag internetberoende, jag vet ju själv att jag inte är det! Jag använder för det mesta sociala medier för att kontakta mina vänner, istället för SMS. Har försökt förklara det för min mamma, men nej. Sen blir ju saken inte bättre av att min bror hör våra samtalsämnen och blandar in sig, tror att han kan ta kontroll och bestämma.
Önskar det händer något hemskt till honom någon dag, så han får känna smärtan som han utsatt mig för varje dag, i 8 år.
Sen, en också irriterande sak, jag biter på mig själv. Alltså på fingrarna och på knogarna. Mina fingrar (för det mesta runt naglarna) är förstörda, röda, blodiga, och irriterade. Jag är medveten om när jag börjar bita på mig själv. Jag behöver inte skriva upp något. Hur ska jag sluta? Har försökt med plåster runt fingertopparna, salva och kräm, citronsyra, Septidin osv. Inget hjälper, för jag biter ändå. I skolan, när det är stressigt... Hela tiden.
Mina problem dödar mig långsamt, det märks inuti och utifrån... Vad ska jag göra? Jag orkar inte mer. Mitt liv är värdelöst. Är irriterad hela tiden, ledsen, humörsvängningar. Har även Tourette och tics.
Deprimerad

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar vad du ska göra. Jag undrar om du inte ska använda din kuratorskontakt på annat sätt och berätta för hen hur det verkligen är. Normalt har en skolkurator ingen kontakt med socialen, men det kanske är så i ditt fall? Men du, vad skulle det göra?
På mej låter det som om du skulle behöva hjälp att få en bättre kontakt med din mamma och med att din bror upphör att mobba, hota och slå dej. Det senare är förbjudet och brukar kallas misshandel. Om du berättar hur det verkligen är ger du andra chansen att hjälpa dej!
Kanske har du, eller har haft, kontakt med BUP utifrån att du har diagnosen Tourette?Om du inte känner att du vill berätta hur du har det för din skolkurator, kanske du skulle kunna skaffa dej en samtalskontakt på BUP. Du skulle då också kunna få hjälp med dina stressbesvär. Kanske skulle du också vara hjälpt av att chatta på www.tjejzonen.se?
Det är tur att du har dina vänner över internet. Se upp för dina negativa känslor och tänk på att önskningar ofta går att förverkliga - om än lite modifierade. Om tre år är du myndig och har mycket mer valfrihet än nu. Lycka till!