Vet inte var jag ska ta vägen med alla tankar och funderingar
Jag vet inte vad jag skall ta mig till längre. Jag kan inte vara glad alls längre, kan inte ens låtsas vara glad, det bara inte går. Har händ att jag skärt mig några gånger för att få känns samma smärta som inom mig. Jag gråter ofta och kan inte hindra det. Jag har en massa tankar inom mig och alla på en gång, det har hänt så mycket men har inte berättat om allt till någon. Jag blev mobbad hela grundskolan och nu har folk tagit upp det igen. Jag har mist ett syskon. Mina föräldrar strider hela tiden. Jag har inga vänner. Och myycket mer har hänt men en del här. Ingen gillar mig. Jag är ett sista hands val för alla. Omöjlig att någon skulle välja mig först, den tanken går bara inte och jag kan ingenting. Jag vill så gärna slippa världen och bara få komma upp till himlen, inte behöva tänka på allt. Jag har kontakta vår kurator 2 gånger, senast var för ett halft år sedan men det gick bara inte, kunde inte berätta något. Nu har det i skolan börjat en socialhandledare som är 1gång i månaden där och hon har frågat 2 frågor av mig och då fick jag känslan av att hon brydde sig men kunde inte svara på frågorna eftersom många andra var med i rummet. Jag vet inte vad jag längre skall ta mig till med alla tankar och funderingar jag har inom mig. Bör få ut dem men det är så svårt att kontakta någon tycker jag och då jag inte gillar skolkuratorn.
Alexandra

BUP svarar:
Hej Alexandra, tack för ditt fina och gripande brev.
Du kämpar ensam med många svåra tankar och känslor och utifrån din beskrivning av hur ditt liv gestaltar sig är det inte svårt att förstå att du mår dåligt. Du har det verkligen tufft.
Det som är positivt är att du inte har gett upp hoppet helt. Du önskar en samtalspartner att dela det svåra med, men har inte riktigt hittat den rätta ännu. Jag tycker det är bra att du känner efter, för det är viktigt att den man väljer att dela sina innersta tankar och känslor med är någon som man verkligen har förtroende för. Kuratorn på skolan är uppenbarligen inte den rätta för dig, men du fick en go' känsla av socialhandledaren som nyss börjat arbeta i din skola. Jag kan verkligen förstå att det inte var läge att börja prata med henne just då, med en massa andra personer i rummet, men finns det möjlighet att tala enskilt med henne? Tyvärr måste jag erkänna att jag inte riktigt vet vad en socialhandledare har för funktion, men jag hoppas att denne kan tala enskilt med elever och inte bara i grupp?
Om det skulle vara så att det inte är någon fungerande väg för dig att gå, så tycker jag det är superviktigt att du ändå vågar närma dig tanken på att öppna dig för någon. Att dela svåra känslor med en inkännande person, kan vara till verkligt stor hjälp för ditt fortsatta liv. För du ska inte ge upp! Livet är värt att leva. Att du har haft en tuff start råder det ingen tvekan om, men det betyder inte att hela livet kommer att bli ett enda lidande, tro mig. Det finns alltid hopp.
Du är 18 år och därmed lite för gammal för BUP, annars hade jag rått dig att ta söka stöd hos oss. Andra vägar för dig är att ta kontakt med en vuxenpsykiatrisk mottagning, alternativt en mottagning för unga vuxna, om det finns en sådan där du bor. Jag kan naturligtvis inte garantera att du träffar den du söker där, men det är alltid värt ett försök tycker jag. Ge dig inte förrän du hittar rätt!
Ungdomsmottagningen är ett annat ställe som kan erbjuda samtalsstöd. Skulle du hellre önska en "Storasyster som lyssnar" online så kan jag med varm hand rekommendera Tjejzonen som är oerhört duktiga på att lyssna och trösta. Vad tror du om det?
Vilken väg du än väljer så vill jag att du tänker att det är dig och ditt liv det gäller. Tro inte att ditt liv alltid kommer att vara så här, det kommer att bli bättre. Läs det här brevet från en tjej som har varit där du är nu, jag tycker hon skriver så fint om förtvivlan och hopp.
Var rädd om dig och ge inte upp, kämpa!