Är jag sjuk som tänker såhär?
Hej, jag är en tjej som inte alltid mått så bra och mår inte heller. Jag skär mig från och till vilket påverkar mig i vardagen då jag inte vill att någon ska se mina sår. Men det som är mitt största problem är att när jag tänker angående mitt beteende, jag själv ser det inte som ett problem, vilket andra verkar göra. Okej det är ett problem att jag arbetar för att dölja mina sår då det krånglar till det. Men själva skärandet, för mig är det en utväg, en hjälp. Är jag sjuk som tänker så här?
cs

BUP svarar:
Hej CS och tack för ditt brev! Jag tycker att du ställer en bra fråga. Och du är verkligen inte ensam om att ställa den.
Vi på BUP möter många ungdomar som skär sig. De allra flesta gör det av ett skäl; nämligen att känslan av att skära sig skingrar de mörka tankarna en stund. Skärandet blir som ett sätt att lindra den där smärtan som man har i själen. Eller för att lugna den där oron i magen en stund, eller som ett sätt att rikta om de negativa tankarna som snurrar i huvudet.
Så min fråga till dig blir såklart: Vad är det som gör att du väljer att skära dig?
Det här med skärandet är ju inget bra sätt, som du säkert vet. Det hjälper för stunden. Men det löser ju faktiskt ingenting på längre sikt. Det lämnar mest fula sår och ärr. Och risken är att man börjar må dåligt (skämmas eller klandra sig själv) för att man skär sig... och då blir det liksom som en ond spiral.
Du frågar om du är sjuk som tänker som du gör. Svaret är nej. Du är inte sjuk som tänker så. Och du är inte ensam om att tänka så. Däremot så är det ingen konstruktiv lösning.
Mitt tips till dig är att ta hjälp. Prata med någon. Någon vuxen i din närhet som du litar på, eller ett ”proffs” (typ skolkurator, UMO eller BUP). Berätta för någon om hur du har det, hur du mår, om din situation i livet just nu. Utan att man berättar, sätter ord på det svåra, blir det också svårt att komma vidare. Genom att prata med någon kan du få hjälp, både med att reda i det som känns svårt, men också kanske få verktyg för hur du ska hantera de svåra känslorna på ett mer användbart sätt.
Och du, vänta inte med att ta hjälp! Gör det redan idag!
Jag bifogar här lite artiklar om självskadande, och hoppas de blir till hjälp för dig!
Lycka till!