Så fruktansvärt trött på allt
Hej!
Just nu (alltid egentligen) är jag så fruktansvärt trött på allt. Jag litar inte på mig själv längre och kommer troligtvis snart göra nåt jag kanske kommer ångra, om jag misslyckas...
Jag vet inte varför jag skriver hit, och jag ber hemskt mycket om ursäkt om ni egentligen inte vill läsa detta. Förlåt!...
Men jag är färdig här, det är min tur att lämna nu...
Förstörd anonym tjej...

BUP svarar:
Hej!
Tack för brevet, det är kort men säger mig ändå väldigt mycket. Jag tror att du mått dåligt länge. Att det känns mycket värre än vanligt. Att du inte tror att någon annan tycker att du är viktig och inte behöver lyssnas på. Att du själv kan göra dig illa. Och att du är förtvivlad och inte ser någon utväg. Säkert finns mycket annat runt dig som är viktigt också men detta räcker att börja med.
Du ber om förlåtelse för att du besvärar oss (fast det är just detta vi på BUP är till för). Ibland när man mår dåligt kan det kännas just som att man är till besvär för andra. Men jag skulle säga att alla vuxna har erfarenheter av att må dåligt ibland, mer eller mindre. Därför är det en vuxen person som man ska vända sig till när man har det så jobbigt som du just nu. I första hand skulle jag föreslå föräldrarna, men det är inte alltid som det fungerar bäst. Det är viktigast att du själv känner att det är en person som du kan lita på och som kan finnas hos dig.
Så tänk efter, vem kan du lita på? Kanske en förälder, annan släkting eller lärare, granne, kompisförälder? Eller kanske har du redan en professionell kontakt? För det är en psykolog, kurator eller annan professionell person som du behöver prata med. Dra dig inte för att det låter jobbigt att prata och prata. Så kan det vara, särskilt när man är ledsen, trött och nere är det ofta svårt att sätta ord på sina känslor. Men man behöver inte heller göra det från början, det kan också bli en process där man gradvis får grepp om känslorna och orden och vad de står för. Du har börjat så bra med brevet till oss. Så att visa detta brev är ett bra sätt att gå vidare.
Just här på vår hemsida kan du hitta vilken BUP-mottagning som finns där du bor och bifogar lite text om hur mottagningarna tar emot och hur det går till att få hjälp av oss.
Välkommen!