Har panik och ångest över att resa bort - vill bara vara hemma
Jag är en pojke på snart 11 år som haft svårt att sova borta hos närstående o kompisar de senaste åren. I sommars var jag tillsammans m mamma , pappa och syster utomlands en vecka, under denna vecka fick jag en fruktansvärd ångest o hemlängtan, det enda jag ville var att åka hem till vårt hem. Spelade ingen roll att jag var tillsammans me min familj o vi hade det skönt o trevligt ihop. Till jullovet har mina föräldrar tillsammans m oss barn planerat att vi tillsammmas ska åka två veckor till Asien . Jag känner Panik o ångest och vill inte åka , vet inte varför ! Vad ska jag göra , resten av familjen vill åka men  jag vill  bara vara hemma! Vad ska jag göra, jag vill inte att mamma o pappa o syrran ska bli ledsna.
hur ska jag göra?
Vilsen 11-åring

BUP svarar:
Hej Vilsen 11-åring!
Tack för ditt brev vad bra att du skriver till oss.
Att få ångest för olika saker är vanligt. Det kan vara olika saker som framkallar ångesten för olika personer och för dig är det att vara på okända ställen. Vad det är som gör att just det är skrämmande för dig är svårt att svara på i ett brev, men det går säkert att förstå.
För att förstå mer om vad ångest är och hur man kan hantera den behöver du hjälp. Det är också viktigt att dina föräldrar är delaktiga i den behandlingen så att de förstår hur de ska stötta och hjälpa dig -  så att det inte är ångesten som bestämmer, utan du.
Jag tycker att du ska börja med att berätta för dina föräldrar hur jobbigt det här är för dig så att ni tillsammans kan söka hjälp. Jag tycker att någon av dina föräldrar ska ringa till en BUP- mottagning för att få råd om var du bäst kan få hjälp.
Adress och telefon till närmaste mottagning hittar du på den här sidan under "hitta mottagning".
Om du har nytta av det, kan du visa dina föräldrar det här brevet och mitt svar.
Det finns bra hjälp att få.
Lycka till !!