Min oro kommer på natten
Hej! Jag är en tjej på 11 år som inte mår bra. Jag kan må bättre vid vissa tillfällen men får varje dag panikångest attacker. Jag går till en Kurator på skolan men det verkar inte hjälpa, vad ska jag göra det börjar gå alldeles för långt... Snälla hjälp mig jag mår inte så bra som folk tror
Jag kan må bra också men ibland verkligen inte bra. Mina panikattacker kommer oftast på kvällen! Vad kan detta bero på?? SNÄLLA HJÄLP MIG!!
En anonym som verkligen behöver hjälp

BUP svarar:
Hej!
Först har jag en superviktig fråga till dig. Nej, jag börjar så här istället: -Vad bra att du träffar din kurator på din skola och tråkigt att du inte tycker att samtalen verkar hjälp dig. Nu tillbaka till min fråga till dig. Har du berättat för kuratorn om den oron du känner på kvällen och dina återkommande panikångest attacker eller har ni pratat om andra saker. Om du inte gjort det tror jag att det är precis det du behöver göra. Berätta så mycket du bara kan. Något som du kanske inte tror är viktigt kan vara en betydelsefull information för att förstå vad som gör dig orolig. Vilken viktig fråga du funderar på? Vad kan detta bero på? Den frågan måste du låta din kurator fundera på tillsammans med dig.
På samma sätt som du inte alltid mår dåligt går det att göra en lista på i vilka situationer du är modig och i vilka du är rädd. Vad är det för tankar du får då du ska gå och lägga dig? Det kanske är samma tankar som återkommer. Nu vet jag inte hur många gånger du träffat din kurator. Min erfarenhet är att det sällan räcker med bara några samtal. Det behövs flera stycken och att börja må bra igen kan ta tid så jag vill skicka med lite eller varför inte mycket tålamod till dig.
Du skriver att du inte mår så bra som folk tror. Om du är glad, var glad och du är rädd, visa det. Alla är rädda för något, det är helt naturligt. Den som du tror är tuffast i klassen kanske är den som innerst inne är räddast. Viktigt att du visa upp hur du mår. Vi kan ju inte veta hur någon mår bara genom att titta på varandra, utan vi måste ju berätta hur läget är. -"Så här mår jag just nu." Det är olika för olika personer vad som gör att just hen blir orolig, ledsen eller rädd.
När du ligger där på kvällen och ska sova och du blir orolig. Kan dina föräldrar trösta dig och finnas där som stöd. Jag hoppas att de finns någon som tar emot din ångest.
Att du också har stunder under dagens då du mår bra. Då du gillar att leva och får vara en glad tjej på 11 år är ju toppen. Hur toppenbra som helst. Det kändes skönt att läsa att du har tillfällen då livet inte är jobbigt.
Nu har du sommarlov och mitt råd till dig är att i höst återuppta kontakten med din kurator och berätta allt.
Trevlig sommar!