Känner mig ovälkommen hos mamma och hos pappa
I skolan är jag kränk,utfryst,mobbad och nästan ingen svarar om jag frågar/säger nånting.
Hos mamma (har skilda föräldrar) känner jag min ibland (oftast) ovälkommen och blir utskälld nästan hella tiden. Vad jag än gör. Mina syskon (har 3 hos mamma och 1 hos min pappa) slår på mig hella tiden och ändå blir jag utskälld för det. Även om jag inte har gjort något.
Min pappa har träffat en ny kvinna för ca 6 år sedan. Problemet där är att både hon och jag känner oss ovälkomna, jag håller mig oftast till mitt rum och vi pratar knappt med varandra.
Snart orkar jag inte längre. Vet inte vad jag ska göra. Snälla någon hjälp mig och skriv förslag!
Ps. Jag ska kanske prata ned en kurator på skolan vecka 38.
Anonym👈
Anonym 👈

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev som gör mig väldigt berörd!
Det låter jättejobbigt.
Vad bra att du ska prata med kurator i vecka 38! Du skriver kanske, men jag tycker att det är jätteviktigt att du gör det. Är det du som bestämmer om det ska bli av eller ej, eller är det kuratorn? Om det inte blir av nu så tycker jag att du ska be om att få träffa hen vid ett annat tillfälle.
När du träffar kuratorn ska du försöka att berätta det som du skrivit om i ditt brev. Berätta hur du känner dig och hur ledsen det gör dig. Då har din skolkurator möjlighet att hjälpa dig att få en bättre relation till båda dina föräldrar.
Dina föräldrar kanske inte förstår hur ledsen du är och behöver hjälp med det. Ibland är föräldrar så upptagna av allt runt dem, så de ser inte och märker inte hur dåligt deras barn mår. Ibland klarar föräldrar inte av att finnas för sina barn av andra skäl då kan man behöva någon annan vuxen som kan lyssna på en och hjälpa till.
Din kurator behöver också få veta att du är mobbad i skolan. Det är inte OK att ha det som du har det, så det är jätteviktigt att du berättar så att skolan kan hjälpa dig.
Jag hoppas och tror att du är modig och kan berätta för kuratorn så som du har skrivit här. Om du tycker att det underlättar så kan du visa ditt brev och mitt svar.
Lycka till i samtalen med kuratorn, du är värd att få hjälp och ska inte behöva ha det som du har det!