Vet att jag är transsexuell
Hej bup.
Jag har en fråga som jag gärna vill veta svaret på som jag inte riktigt har kunnat hitta själv på internetet. vart ska jag vända mig om jag vill ha en könsidentitetsutredning?
Jag VET att jag är transexuel och jag känner mig mer och mer deprimerad eftersom jag inte kan fixa det. Jag vill inte vara den killen som ska vara stark och vara super bra på idrott. Jag vill bara vara en tjej, inte en kille.
Jag klarar verkligen inte av det. Jag har klarat av det att fram tills nu, utan att skada mig själv tack vare mitt dator som jag har lagt ner all min tid på. Jag gör detta för att fly från mina problem och för att jag kan vara vem jag än vill.
Så om ni skulle kunna peka mig i rätt direktion så skulle det vara fantastiskt.
OBS: mina föräldrar vet redan om att jag är transexuel.
Tack för att ni tar tid att läsa och svara
Tjejen med fel kropp

BUP svarar:
Hej!
Jag känner igen det du skriver. Vi på BUP träffar ibland ungdomar som vill byta kön. Det finns kunskap om det och det finns hjälp att få. Vi vet hur svårt det är när man känner sig "i fel kropp".
Det är alldeles utmärkt att du har en sådan förtrolig relation till dina föräldrar så att de känner till och förstår detta. Eftersom du är minderårig  kommer du behöva deras medverkan att ta de nödvändiga stegen mot ett eventuellt könsbyte.
Det första är att någon av dina föräldrar eller du själv ringer till den BUP- mottagning du tillhör.  Du kan säga så rakt som du beskriver i ditt mejl, vad ditt problem är och vad du önskar.
Det kan vara lite olika rutiner i olika landsting och på olika BUP- mottagningar hur man går till väga och jag vet inte var du bor i landet.
Det börjar alltid med en utredning och bedömning och om man kommer fram till att det finns tillräcklig grund till könsbyte, brukar man börja med en hormonell behandling. När det är aktuellt för det kirurgiska ingreppet bedöms individuellt.
Det är alltså BUP som hjälper dig med detta.
Lycka till!