Får inte den hjälp jag tycker att jag behöver
Hej! Jag är en 16 årig tjej som lider utav anorexia, depression, GAD och troligtvis autism. Jag har fått hjälp på BUP i över 1 års tid nu, men för ca. en månad sen återgick jag till ätstörningsenheten igen - pga. att min anorexi blivit sämre igen. Men min depression samt ångest är långt ifrån bra, men det får jag ingen hjälp med längre. För nu står jag i en kö-lista för utredning av autism samt ångest sjukdomar, som ska ta mellan 0,5-2 års tid. Jag vet dock inte hur jag ska klara väntan, för mår skit just nu!!! Men de på BUP säger att jag fått tillräckligt mycket hjälp mot min depression samt ångest, som inte givit något resultat. Så nu har dem inget mer att erbjuda, fast att jag haft/har självmordstankar samt ett allvarligt självskadebeetende, då jag fått tejpat mina sårar några gånger. Jag känner mig nere, men ingen kan hjälpa mig - för jag är för svårt fall i deras ögon.
Somsagt får jag hjälp på ätstörningsenheten just nu, men det är bara kopplat med min anorexi - så vi hinner inte prata om någonting annat. Då min anorexi har gett mig, flera fysiska konsekvenser. För jag vill inte hamna på sjukhus igen, pga. min anorexi. Då jag varit inlagd på grund av mitt tillstånd både fysiskt och psykiskt. Det har till och med gått så långt, att jag behövt åkt ambulans 2 gånger - pga. kramper och att mitt hjärta slog i fel rytm. Jag är livrädd! Men jag är ju ett hopplöst fall enligt BUP, så jag får ingen mer hjälp...
Det känns som om jag bara är ett psykfall som alla stör sig på. Ingen hjälp fungerar i längre perioder. Vad ska jag göra? Dessutom kan jag inte prata med mina föräldrar, för de vet inte vad de ska göra, samt så är det otrevliga och kan inte förstå mig. Mina syskon klankar ner på mig samt mina föräldrar, nästan som om det känns psykiskt mobbning.
Men detta vill jag inte nämna för någon, för då är jag ännu mera till ett besvär och har dessutom ett psykfall som familj också. Jag gråter mig till sömn varje dag, vad ska jag göra? Är det någon ide att leva?
Psykfall

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter som att det är många olika saker på gång för dig. Både vad gäller ätstörning och utredning. Du säger att BUP har sagt att du inte skall få någon mer hjälp för att de inte har något mer att erbjuda. Kan det vara så att de menar att du behöver göra en sak i taget?
När ätstörningen blivit sämre kanske du behöver fokusera på att kunna äta som vanligt för att ha kraft att hantera alla andra saker i ditt liv och kanske du behöver göra en utredning för att se om det är ett sätt att förstå dig och dina bekymmer på?
Du skriver att du tycker att det är lång väntetid för utredningen. Det är inte svårt att förstå att det känns så. Särskilt om du samtidigt mår dåligt. Jag undrar om du beskrivit för din kontakt på BUP hur du faktiskt känner dig nu att att du skulle vilja ha någon att prata med om det som rör sig i ditt inre. Kanske så blir du erbjuden en fortsatt samtalskontakt. Du vet inte säkert förrän du prövat.
Du skriver att du känner dig som att du är ett "psykfall". Det är inte svårt att förstå att allt som händer dig gör att det känns jobbigt och svårt för dig. Jag tror att du skall vara uppmärksam på dig själv när du tänker att du blir till mer "besvär" för de omkring dig när du har det svårt.
Finns det någon vuxen i din närhet som du kan känna lite förtroende för som du skulle kunna prata med om hur du känner dig . Det kanske finns någon på din skola? En lärare eller skolkurator eller skolsyster. Du kanske också kan kontakta BRIS och chatta med någon där. Ett annat bra alternativ är föreningen Tilia som ger stöd på olika sätt. De som jobbar där har egen erfarenhet av att ha mått dåligt och vet hur det är. De har öppet hela sommaren.
Om man vill byta eller ändra så har man rätt att välja vilken BUP man skall gå till. Du är inte till besvär och du gör rätt i att skriva till oss!
Lycka till och kämpa på!