Vågar inte lita på någon
Hej! Jag är 15 år och hatar mig själv och har på twitter skrivit att jag hatar alla i min klass för det gör jag och jag vill egentligen inte va elak det bara blir så och jag skäms
och nu har dom sett det på twitter och alla e arga på mig och då skäms jag ännu mer men asså dom fattar ju inte att jag hatar mig själv och typ vill ta mitt liv... men jag e elak istället, asså vad ska jag göra för att sluta va elak
går redan och pratar med en på bup men vågar inte säga nått till henne för jag litar inte på henne. blev och är typ mobbad hela livet och jag vet inte om det har med det och göra. jag har tänkt på att ta mitt liv flera gånger. men har inte vågat säga detta till psykologen heller, jag vill typ men vågar inte jag vet inte vad det är för fel.
hjälp
Lisa

BUP svarar:
Hej Lisa!
Åh, vad jag blir orolig när jag läser ditt brev! Det är så lätt att förstöra för sig själv och bli arg utåt när man inte vet vad man ska ta sig till och egentligen är förtvivlad.
Jag förstår det som att du egentligen inte hatar alla och inte tänkte att de andra i klassen skulle läsa att du hatade dem, eftersom du nu skäms och är ledsen för det du skrev. När man är ledsen yttrar det sig ofta så att man är mer irriterad och argare än vanligt - det du kallar elak. Du kanske också har dina skäl att inte gilla en del av dina klasskamrater?
Det kan vara oerhört svårt att lita på någon om man, som du, varit mobbad och upplevt att andra inte varit att lita på. Du skriver att du vill anförtro dig åt din psykolog men inte kan lita på henne. Betyder det att du egentligen gillar henne och tror att hon skulle kunna hjälpa dig? Om du vill ge henne en chans att hjälpa dig så är nog enda sättet att bestämma dig för att våga lita på henne.
Om det däremot känns att hon är en person som du aldrig kommer att kunna lita på så tycker jag att du ska be om att få byta psykolog - det har du rätt till. Det är ju ett stort förtroende du ska våga ge. Men, det finns människor som vill andra väl och som inte sviker ett förtroende och som vill förstå och hjälpa.
Kanske kan ni gemensamt förstå vad det är som gör att du går omkring och är så arg och ledsen. Det kanske är så att du då skulle kunna vara lite mer förstående och förlåtande mot dig själv också. Det känns som om du är väldigt sträng mot dig själv.
Hoppas du kan ta mod till dig och våga! Livet kan bli mycket bättre för dig.