Gör kaos och behöver hjälp, men vill inte
Hej, jag heter jacob är 16 och nu 2 år jag har flyttad från Italien till Sverige... Allt började bra har i Sverige, hade många kompisar och allt gick som det skulle. Men allt vända efter min mormor dog, min mamma blev aldrig mer som hon va och jag också. Jag har börjat umgås med holiganer och människor som har mycket skit på dom, gå på matcher och göra kaos. Alla mina kompisar som hade innan vill inte ha mig längre därför tog jag detta väg mot holiganism. Min mamma är lesden for mig och jag är alltid arg for att jag är hatad av många människor och nu i tiden går allt på det dåliga sidan! Min pappa bor i Italien och han vet inget om vad som händer med mig, bara for att jag inte lita på han. Vet inte längre vad jag ska göra och vem jag ska lita! Mår dåligt och kan inte sova på nätterna, behöver hjälp men vill inte ha det
Jacob

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
När jag läser ditt brev slår det mej hur mycket förluster du varit med om på så kort tid som två år. Du flyttat till nytt land med allt vad det innebär. Förlust av alla gamla vänner och nytt språk och mycket annat. Du har också till en del förlorat din far. Han är nu långt borta och vet inte vad som händer i ditt liv. Du kanske skulle behöva honom nu? Du kanske skulle behöva lita på honom nu? Du har också förlorat din mormor som verkar varit en viktig person och både du och din mamma blev förändrade efter det. Vad hände med er?
Kanske är det mycket som hänt dej som du skulle önskat blivit annorlunda. Kanske har du inte haft så mycket att säga till om i det som jag beskriver som förluster. Kanske är du både arg och besviken på både din pappa och mamma?
Du undrar vem du ska lita på. Utan att veta så mycket om dej tror jag ändå att du ska försöka återknyta kontakten med din mamma och din pappa. En skilsmässa är alltid besvärlig för barnen. Dom har oftast inte önskat den. Mer besvärligt blir det om du tappar kontakten med din pappa och det är så långa avstånd. Hurdan kontakt har ni? När träffades ni sist?
Du skriver att du behöver hjälp men inte vill ha det. Om du skulle ändra dej skulle du kunna ta kontakt med en ungdomsmottagning och prata om din situation där. Ibland klarnar tankarna när man pratar med någon annan! Lycka till.