Allt blev värre efter övergreppet
hej, jag undrar: hur vet man om man har depression egentligen? jag har mått dåligt under snart ett års tid, det började med att jag var med om ett övergrepp och sen har allt bara blivit värre. jag gråter varje dag, ibland vet jag knappt varför jag gråter. sen övergreppet har saker bara blivit värre, fick socialfobi fast nu har den iallafall blivit bättre. sen hände det ju även många fler saker, men min fråga är hur man vet om man har depression eller inte?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Din fråga gäller depression men i ditt mejl beskriver du typiska reaktioner på övergrepp som du har varit med om. Därför tycker jag att vi måste börja där.
Det finns ju olika typer av övergrepp men den gemensamma nämnare är att någon typ av tvång, våld, oönskad handling skedde. Alltså oavsett om du har blivit utsatt för sexuellt övergrepp eller blivit misshandlad och slagen är konsekvenserna, reaktionerna ungefär likadana: man kan bli nedstämd, självbilden skakas, självtilliten och tilliten till andra skadas, man kan gråta mycket och en ångest kan uppstå som kan sprida sig till olika områden, olika situationer.
Gemensam faktor är också att det är svårt att berätta. Speciellt om övergreppet/övergreppen begicks av en person som står en nära, kanske inom familjen, släkten eller vänkretsen.
Jag bifogar här några länkar där du kan läsa mer om övergrepp och hur det påverkar oss. Här vill jag betona att dina reaktioner kan se ut som symptom på depression som en konsekvens av övergrepp. Men vägen till att reda ut och förstå vad det konkret handlar om är att du börjar tala om vad som hänt dig.
Har du tidigare berättat för någon? Finns det någon vuxen i familjen som du kan tala med? Är du rädd för att du inte skulle bli trodd eller skulle själv få skulden? Jag vet att man också kan känna skam och att du kanske också glömmer att det är alltid - jag upprepar, alltid - förövaren som bär skulden och ansvaret, aldrig, aldrig offret, dvs du själv.
Om du känner att det är omöjligt för dig att tala med någon i familjen (eller om du kan men det hjälper inte) ska du omedelbart vända dig till ungdomsmottagningen eller gå till skolkuratorn. På nätet kan du anonymt chatta på bris.se eller på tjejzonen.se.
Det allra viktigaste är att du börjar tala, att du får möjlighet att bearbeta vad som klart verkar vara en traumatisk upplevelse för dig. Detta är avgörande för att du ska få effektiv hjälp för dina depressiva symtom, ångest och kanske även de andra saker som du bara antyder i ditt mejl. Förhala inte det utan följ mina råd. Ju snabbare du gör det, desto bättre!