Hemligheten avslöjad – jag skär mig
Jag skär mig.
Det var min djupaste hemlighet, men nu är den avslöjad av mina föräldrar. När de fick reda på det brydde sig inte min pappa och min mamma frågade hela tiden varför. Hon har bland annat kallat mig för elaka saker och dragit i mitt hår när jag var yngre.
Citrusen

BUP svarar:
Hej tjejen! Det låter som att du har det tufft. Det känns aldrig bra när ens djupaste hemlighet avslöjas… men faktiskt så tycker jag att det låter som en bra grej att dina föräldrar nu vet hur du har det. Utan att de gör det, kan de ju faktiskt inte hjälpa dig.
Jag undrar såklart varför du skär dig. Vad är det i ditt liv som gör att du behöver göra det? De flesta som skär sig mår inte bra. Det är ledsna eller arga eller har ångest, och att skära sig blir som ett snabbt sätt att få bort tankarna från det som egentligen gör ont och rikta dem mot den smärta som kommer av själva skärandet. Många gör det för att de inte ser någon väg ut. De flesta lär sig dock rätt fort (du vet säkert redan) att det inte är en bra väg att gå om man vill må bättre i grunden, må bättre på lite längre sikt.
Det bästa man kan göra när man mår dåligt är att prata om det med någon vuxen. Det är jätteviktigt att våga göra det. När man sätter ord på det svåra tenderar det att klarna och i många fall krympa i storlek. Och om man inte berättar för någon, så kan man heller inte få hjälp.
Jag tycker att du ska se till att få hjälp! Skulle du kunna försöka att prata med båda eller någon av föräldrarna igen? Berätta för dem om hur du mår och hur du har det. Kanske förstår de mer än vad du tror, och kan göra något för att hjälpa till? Annars kan de hjälpa dig att ringa till BUP, så att ni gemensamt kan se till att du (eller ni tillsammans) kan gå och prata med någon.
Om du inte känner att du vill börja med föräldrarna, finns det någon annan vuxen i din närhet som du har förtroende för? Någon släkting? Lärare? Mentor? Eller kanske skolkuratorn eller skolsköterskan?
Hur du än gör, så vänta inte. Att skära sig är ingen bra väg att gå. Mår du dåligt, så se till att söka hjälp nu. Prata med någon. Nu.
Varmaste lycka till!