Rädd för sjukdomar
JAG är 9år och väldigt orolig av mig. Mest att jag ska bli sjuk, tex magsjuk. Jag har varit det 2ggr på 9år. Men väldigt rädd för det. Har svårt att somna på kvällen. Hur kan jag ta bort såna tankar?
ER

BUP svarar:
Hej ER!
Bra gjort av dig att du frågar. Ditt problem är inte alls ovanligt. Många människor, unga och vuxna kan oroa sig för sjukdomar. Speciellt nuförtiden när det skrivs och sägs så mycket om hälsofrågor och löpsedlar skriker med stora bokstäver om alla tänkbara risker för vår hälsa.
Sedan är det så att vi ändå är ganska olika personer och vissa av oss oroar sig lättare för saker och ting som andra kanske inte ens lägger märke till och absolut inte oroas av. Du skriver att du är den sådan tjej som lätt bli orolig. Så kan det vara, det är bra att du känner till denna din egenskap. Det betyder att du så småningom behöver träna upp din förmåga att lugna ner dig. Men är man fortfarande ung behöver man hjälp och stöd för det.
Du säger att du är speciellt orolig för magsjuka även om du bara har haft det två gånger i ditt liv. Det spelar ingen roll, det kan ha varit en mycket obehaglig upplevelse som din kropp kommer ihåg. Men jag vill ändå betona att det säkert är kopplat till din benägenhet till oro att dina tankar går tillbaka till dessa sjukdomstillfällen.
Så, vad kan du göra? Föst är det viktigt att du kan tala med dina föräldrar om din oro och att de kan hjälpa dig med att du blir lugnare och släpper tankarna på sjukdomar. Vet de om din oro? Går det att prata med dem? Tror du på dem om och när de säger att du inte behöver oroa dig och att de skulle se om det vore något fel på dig? Försök med det om du inte har gjort det än.
Sedan är det bra att gå till skolsköterskan och berätta för henne vilka orosmoln finns inom dig. Hon kan säkert ge dig goda råd. En annan möjlighet är att du och någon av dina föräldrar går till vårdcentralen och ni tillsammans talar med en läkare eller med en psykolog/kurator på vårdcentralen om din rädsla för sjukdomar. Ingen blir förvånad över ditt problem eftersom det finns många som har denna typ av oro och sjukdomsångest. Självklart är det också möjligt att ringa och rådfråga den BUP mottagning du tillhör. Du kan se efter var närmaste mottagning ligger här.
Jag tycker att tills dess du eller du och dina föräldrar tillsammans (bäst) talar med en professionell, försöker ni i familjen komma till rätta med din oro. Extra viktigt är det för att du ska kunna sova bra. Försök att bli riktigt trött på kvällen, se till att du har tillräckligt med fysiska aktiviteter på dagen, titta inte på filmer som är för spännande och kom till säng i regelbundna tider.