Kan man få ADHD på senare år?
hej! Jag undrar en lite korkad sak kanske, men kan man få adhd på senare år? Jag är 17 år nu och har inte förren nu börjat känna besvär. Men adhd är väl nått man föds med, righ..? Så vad är det med mig?! Jag har väl ingen superstark adhd (har det väl inte alls, men vad det känns som) utan bara lite. Vi har pratat lite om det i skolan och sett några filmer, och allt bara fastnade i mig. Jag kände igen mig så bra i hur de i filmerna beskrev att de kände sig! Dock inte riktigt lika stark. Låt säga att en i filmen helt omöjligt kunde sitta still i skolan, så har jag "bara" sjukt svårt att koncentrera mig. Tankarna bara flyger iväg, jag kan inte hjälpa det! Det spritter i kroppen, men jag KAN ju sitta still. Jag gillar att göra saker och jag mår som bäst när kalendern är fullbokad. Jag tänker att det är normalt egentligen, vara rastlös i skolan osv, men andra brukar på skoj säga att jag har adhd. När jag springer runt och inte vill sitta still i onödan sitter mina kompisar och flinar år mig och säger att jag har adhd. Det är ju på skoj, men på senaste har jag börjat tänka efter. Har gjort tester på internet som visar svag adhd, inte för att man ska lita blint på sådant men ändå. Problemen började för kanske ett år sedan, men man kan väll inte "växa in" i adhd?? Vad är det då?? Problemen är standard saker, kass koncentration, blir ofta jättearg (oja jag menar det!! Fy vad arg jag kan bli!) och om nånting blir fel känns det som att allting ska rasa. Det är jobbigt, men det är trots allt inte så att jag känner att det stör mitt liv jättemycket. Jag överlever liksom. Jag tror inte jag har adhd, men det känns verkligen så! Och varför skulle det annars bara explodera och plötsligt började jag stå istället för att sitta på bussen. Och skita i skolan när jag inte förstår. vara nära tårar om jag råkar göra nått litet fel. Bli arg som fan och det blir som kortslutning i hjärnan. Mina vänner och familj har båda reagerat på det, så det är inte bara jag som överanslyserar. Men ingen har gjort något mer eftersom de nog inte heller tror på riktigt att det är adhd, fast alla tycker det liknar det. Vad va det som plötsligt hände för ca ett åt sedan?
Nu spritter det i benen efter att ha suttit här

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag tycker absolut inte att det är en korkad fråga utan tvärtom en mycket viktig fråga!
Det stämmer att man ska ha haft svårigheterna sedan tidig ålder, men framförallt ska svårigheterna allvarligt påverka en i vardagen och göra så att det verkligen blir ett "funktionshinder" - alltså något som hindrar en från att fungera.
Du beskriver att du började känna så här för ca ett år sedan. Vad jag förstår hände det ingenting särskilt som du tänker att det kan ha börjat med - till exempel ordentlig stress eller att du varit med om något otäckt eller så.
Särskilt om du från början är en aktiv och lite rastlös person kan de dragen förstärkas om du är stressad. Du blir känsligare och arg och ledsen på ett sätt du inte känner igen. Kanske har det hänt mycket för dig de senaste åren som varit svårt att hantera?
Det du beskriver i brevet låter mer som en reaktion på livet när det är kämpigt, än symtom på en psykiatrisk diagnos.
Kanske du skulle ha glädje av att prata, med till exempel skolkuratorn eller närmaste Ungdomsmottagning. Då skulle du kunna få mer koll på vad som är vad och om det är något i ditt liv som stressar dig och som kanske går att ändra på.
Hoppas du blivit något klarare av det här svaret, skickar med lite artiklar om ADHD.