Min mamma dog för tre veckor sedan
Hej! Jag och min mamma och pappa har gått igenom mycket! Min mamma vart sjuk 2005 och då var jag bara 5år! 2006 så opererades hon för ett tumur på hypofysen. Hon har legat i respirator 3 gånger! För ungefär 3 veckor sen så dog hon för att hon fick svår lunginflammation och 2 hjärtinfarkter! Jag har det jätte svår och vet inte vad jag ska göra!!
samuel

BUP svarar:
Hej Samuel!
Tack för ditt brev. Jag förstår verkligen att det är tungt för dig nu. Att mista en förälder är bland det svåraste man kan vara med om. Du har också levt med mycket oro under en väldigt lång tid.
Jag vet inte vilket stöd du kan få av din pappa men han kanske också mår väldigt dåligt och har svårt att räcka till och kunna trösta dig. Men ni är båda viktiga för varandra.
Att känna sorg är tungt och smärtsamt men att sörja är viktigt, det hjälper oss att läka de sår som uppstått. Jag vet inte om det är någon hjälp för dig nu, men i sorgen är det som att gå igenom flera faser. Även om du alltid kommer att sakna din mamma och minnas henne, så kommer sorgen att bli lättare att bära. Du kanske inte tror det nu, men jag vet att det är så också för att jag själv har gått igenom det svåra.
Jag undrar vilka som finns runt dig förutom pappa? Finns det någon vuxen runt dig som du kan vända dig till, någon som du kan vara med och som orkar lyssna och finnas för dig? Kanske en vän till familjen, någon släkting eller någon annan som också kände din mamma?
Vet någon på din skola om vad som hänt i din familj, om inte tror du att din pappa eller du kan berätta. Om du kan berätta är det bra, det är viktigt att du kan dela din sorg med någon.
Om du inte kommer på någon kan du vända dig till BRIS. Dit kan du både ringa eller skriva.
Jag tror att de kan hjälpa dig genom att lyssna på dig och hjälpa dig att sortera i vilken hjälp som du kan få.