Gjorde jag moraliskt fel?
hej, det här var några månader sen men jag ock min flickvän(ex) låg i sängen och myste och sen so tog vi av varandras tröjor och så sen frågade jag om hon ville gå längre typ och då sa hon jag vet inte och blev typ nedstämd den kvällen.Sen efter ett tag så snackade vi om det och allt blev bra, sen sa hon att hon ville tappa oskulden med mig, jag blev lite förvånad för hon verkade inte vilja förut men sen hade vi det några gånger jag kanske går in på för mycket detaljer men sen blev jag avrunkad några gånger och hon pullad och allt var bra, sen några veckor innan vi gjorde slut så nu när jag tänker tillbaks so ville hon inte riktigt fortsätta så, jag missuppfattade innan hon förklarade för mig sen och trodde bara att hon var lite blyg elr nåt(osmart jag vet) och ibland så försökte jag liksom fråga med kroppsspråk om hon ville och hon avvisade mig, sen nån timme senare försökte jag igen och då visade hon att hon ville enligt mig men det kanske inte var så från hennes perspektiv. Jag frågade flera gånger om hon liksom var säker och så för förut ville hon inte men son ville hon(trodde jag) och frågade massa gånger så jag var säker att hon ville(trodde jag) sen messar hon mig att hon inte alltid vill göra sexuella saker och att hon egentligen inte ville i slutet av vårt förhållande, sen dess slutade jag helt men hon verkade inte så intresserad av mig längre och jag liksom anade det men sen 1 vecka senare gjorde hon slut på sms och skrev att hon inte har nån förklaring varför. Jag vet att jag inte våldtog henne fast hade tydligen sexuella akter utan att han ville(jag visste inte om det) har jag "ofredat henne då" när jag var osmart och inte förstod att hon inte ville medans hon inte var tydlig nog eller var det hela typ helt fel agerat av mig? Är inte rädd för några konsekvenser av det nu eller nånting och hon verkar må bra men har väldigt dåligt samvete och undrar bara om jag kunde gjort bättre och om jag gjorde nåt moraliskt fel(från mitt perspektiv)?
???

BUP svarar:
Hej!
Jag känner igen dina funderingar av många killar som upplever samma osäkerhet som du! Ja, det är faktiskt så att det många gånger är svårt att rätt tyda och tolka den andras signaler - speciellt om den andre själv är osäker på vad hen vill eller inte vill. Men jag tycker du är en ärlig och juste kille som bryr dig om vad som är rätt eller fel och att det är viktigt för dig att din extjej nu mår bra.
Du skriver att du har dåligt samvete för det som har hänt trots att du har frågat henne "massa gånger" och som uppfattade det var hon inte emot. Du vet att du inte våldtog henne men du grubblar över om det räknas som "sexuellt ofredande".
Här får du några ledtrådar av mig som kan vara bra att tänka på i framtiden:
Det är jätteviktigt att du inte nöjer dig med att en tjej är otydlig med vad hon önskar. Det kan ju hända att det då inte blir något för din partner måste få känna efter och säga det till dig när hon är helt säker på saken. Ömsesidigheten och frivilligheten är de moraliska nycklarna i sexuella handlingar och det är bådas ansvar att det blir så.
En svårighet kan vara att någon ändrar sig utifrån sin osäkerhet. En partner kan ångra sig och istället för att säga det, framställs situationen som inte helt ömsesidig eller frivillig. Det är dock bara ytterligare ett argument för att du verkligen ska vara säker på din partners vilja.
Jag hoppas mina rader är någon hjälp till dig för att ta ansvar även i framtiden.
Om du ändå känner att du behöver resonera mer kring detta kan du vända dig till ungdomsmottagningen.se. På deras hemsida hittar du även viktig information om åldersgränsen för att ha sex, så som det står i svensk lag.