Har nyligen börjat snatta
Hej, jag är en tjej på 17 år och har ett problem. Jag har nyligen börjat snatta! Det är allt ifrån små godisar till kläder. Det började förra veckan och jag har redan utvecklat ett beroende känns det som. Vill understryka att detta är absolut inget jag känner mig stolt över och vill gärna sluta. Varför jag snattar är faktiskt svårt att sätta ord på då jag har bra ekonomi, har föräldrar som har god inkomst och jag har aldrig umgåtts eller umgås i kriminella kretsar. Försöker själv reda i det och det känns som att det beror mycket på att jag tycker att jag har ett tråkigt liv och försöker helt enkelt hitta någon form av spänning i vardagen som gör livet lite roligare. Om man t ex berättar detta för en psykolog på BUP, kommer hon eller han kontakta polisen eller vad händer egentligen? Jag har funderat på att berätta för min psykolog men är rädd för att hon ska kontakta mina föräldrar. Tacksam för svar! :)
Göteborgstjejen17år

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vi kan dessvärre inte veta om din psykolog kommer att berätta för dina föräldrar eller inte. Eftersom du är 17 år finns det stora möjligheter att hen inte tycker hen måste berätta. Jag tycker du kan ta upp frågan med hen. Vad är det för saker hen skulle föra vidare till dina föräldrar och vad stannar kvar mellan er. Den frågan kan alltid vara bra att prata om. Kontakta polisen blir det inte fråga om när det gäller snatteri.
Men enklast är kanske att försöka sluta själv? Du tänker att du kanske söker någon form av spänning i din tråkiga vardag. Om det är så kan du kanske hitta några alternativ som inte har några skadliga konsekvenser för dig. Om du åker fast för snatteri kan både polis och Socialtjänst bli indragna , så det vore bra om du kunde sluta på en gång.
Du kan också försöka kartlägga hur och när du får impuls att snatta och försöka förhindra att du gör något och även om det känns som ett tvång att snatta behöver du inte göra det. Du har fortfarande kvar din egen vilja att motarbeta både känslan av tvång eller lust. Om lusten att snatta kommer när du går i en affär så kan du sluta besöka affärer en tid. Kan du upphöra att snatta två dagar kan du också låta bli snatta tre dagar osv. Jag tror faktiskt att du kan sluta snatta om du bestämmer dig för det.
Annars tror jag du behöver söka hjälp även om det innebär att dina föräldrar får veta så att du slipper åka fast med de konsekvenser det kan ha för dig.
Lycka till!