Överreagerar ofta
Hej!
Jag har nästan under hela mitt liv upplevt att det är något konstigt med mig. Mina kompisar har alltid påpekat att jag är hypad och oftast överreagerar över små saker. Jag har svårt att fokusera och kan inte sitta stilla. När jag är trött eller stressad blir allt bara fel och jag vill bara lägga mig ner och gråta. För undefär 4 månader sen så fick jag reda på att jag har dyslexi. Sen dess har ja inte vågat kolla upp om jag har en annan sjukdom också. Så jag undrar om du kan ha en liten aning om vad jag har för sjukdom eller vad det nu jag har?
MM

BUP svarar:
Hej!
Du har svårt att fokusera och sitta stilla och du har lätt att överreagera. Och du har just fått veta att du har dyslexi.
När man har dyslexi och ännu inte fått den hjälp man har rätt till i skolan, kan allt med texter bli svårt och mödosamt. Man kan känna sig dum, fast man alls inte är det, när man inte alltid kan prestera som andra. Och det kan göra att man överreagerar för småsaker och har svårt att fokusera.
När man får det stöd och den hjälp i skolan som man har rätt till när man har dyslexi och man känner att man hänger med bättre i skolarbetet, kan de här svårigheterna du beskriver minska.
Men du undrar om det kan vara något annat som orsakar problemen. Jag gissar att du tänker att du utöver dyslexin har koncentrationssvårigheter och överaktivitet. Ibland hänger dyslexi ju också ihop med sådana svårigheter. Men hur det är just i ditt fall går inte att säga så här i ett brev.
Jag tycker du ska vänta och se hur de insatser som du nu har rätt till i skolan ger för förändring för dig. Om de svårigheter du beskriver fortsätter, tycker jag att du och dina föräldrar ska tala med skolan och höra efter om detta kan undersökas närmare. Skolan kan då, om de tycker så, skriva en remiss för utredning av koncentration och överaktivitet.