Vill inte prata
13 år, skär sig och har försökt att ta livet av sig flera gånger självmordstankar nästan helatiden. Problemet är att jag inte vill prata om detta med någon speciellt inte familjen eftersom de ä kaos i hemmet. En vän sa tr jag skulle skriva t er så nu gör ja de :)

BUP svarar:
Hej!
När det är kaos hemma blir det extra svårt för barnen. Jag förstår av dina rader att du inte kan tala med dina föräldrar om hur dåligt du mår. Men det du skriver är mycket allvarligt och du måste på något sätt få hjälp. Det betyder att du på något sätt måste börja tala om hur du mår, vilka problem du kämpar med. Du ska självklart leva och du ska också kunna sluta med att skära dig. På något sätt, skriver jag här, för att jag förstår också att det i sig är svårt för dig att överhuvud taget prata.
Hur kan du börja? Det var ju klokt av din vän att föreslå att du ska skriva till oss. Men vi på denna sida kan inte gå in i dialog eller samtal. Det jag kan göra här är att jag visar för dig vilka vägar du kan välja.
Tänk efter om det är verkligen helt omöjligt att tala med dina föräldrar. Det är kanske inte helt uteslutet att de kan förstå att du behöver hjälp oavsett vad som händer i familjen och oavsett att de själva har det jobbigt. Det är under alla omständigheter föräldrarnas ansvar.
Men jag vet att inte alla föräldrar i alla lägen kan ta sitt ansvar för barnen när de själva är upptagna med sina problem. I så fall ska du tänka efter om det kan finnas någon annan vuxen i släkten - mor/farföräldrar, en moster eller morbror - som skulle kunna förstå dig.
Ja, det jag säger betyder att du måste prata och det är i sig svårt för dig. I så fall kan du börja chatta på nätet. Det finns olika hjälpsidor. Till exempel bris.se eller tjejzonen.se. Det kan vara enklare för dig att berätta hur du har det och få vägledning, råd och stöd utan att behöva sitta mittemot någon. Men om du kan samla tillräckligt mod för att möta någon ansikte mot ansikte kan du själv gå till ungdomsmottagningen. Fördelen med det är att behandlarna på ungdomsmottagningarna träffar många ungdomar som har självskadebeteende och självmordstankar och har det svårt att prata. De känner igen ditt problem och hjälper dig att formulera, uttrycka dina tankar.
Tro mig, det finns hjälp att få när man har det så svårt som du har det. Du ska få stöd för att återfå livslusten och hoppet. Jag vet inte om du tidigare, när du gjorde självmordsförsök som du nämner, om du då fick hjälp på något sätt. Om du då hade kontakt med BUP eller någon annan kan du alltid återgå till samma ställe även på egen hand och be om mer hjälp just nu.
Ge inte upp! Det är säkert jättekämpigt. Kanske kan din vän följa med dig eller vidare uppmuntra dig att du provar de vägar jag har föreslagit här. Ditt liv är värdefullt, du är värdefull! Det är inte konstigt att behöva hjälp, många har det behovet. Du är en av dem. Kommer dina självmordstankar över dig igen kan du också gå till självmordslinjen, ringa eller chatta där. BUP mottagnigen (adresser är på vår hemsida) har också akutmottagning för personer som funderar på självmord. Det är också en väg som är öppen för dig.