Han säger så jävla vidrigt elaka saker
Jag älskar mina föräldrar, och jag vet att de älskar mig också men ibland blir det så jävla jobbigt, speciellt vid kvällsmaten eftersom pappa har hunnit supa hela dagen och kan rent utav trycka ned mig på alla sätt, alltid med ord. Orden skär upp mig inombords och lämnar ett ärr som bränner varje dag. Han säger så jävla vidrigt elaka saker till mig och mamma märker det och försöker försvara mig, men han fortsätter att hacka på mig. Hela tiden.
Jag skäms över mig själv och hur jag börjar gråta direkt.
Men vem fan vill höra att man ser ut som en gris hela kvällen? Små jävla hintar om det HELA TIDEN.
Och imorgon så kommer allt att balla ur. Allt kommer att fucka up sig igen, eftersom det snart är ''skolval'' och vi i skolan blev tillsagda att göra SVT's valkompass - det är ett test där man svarar på olika frågor och där man sedan får svar på vilket parti som passar än bäst.
Jag fick F!, feministiskt initiativ som det parti som jag borde rösta på. Det berättade jag för mamma, som sedan berättade det till pappa över telefon eftersom hon tyckte det var lite smått roligt. Det är bara det att pappa HATAR feministiskt initiativ och ''ingen i huset'' ska få sympatisera med dem. Och imorgon när han kommer hem så vet jag att han kommer att försöka styra upp mig, hoppa på mig, mobba mig, trycka ned mig så att jag inser hur dum i huvudet jag är som någonsin kan sympatisera med F!.
Jag orkar inte.
Vad fan - ska jag göra?
Jag kan nog ta mig igenom det med att dra rakbladen över handlederna och fimpa tända cigaretter över händerna och armarna - men jag vill inte göra det här längre.
Tack för att ni finns här för mig och för alla andra i behov av hjälp/råd.
E.

BUP svarar:
Hej E!
Tack för ditt brev! Det är bra att du skriver till oss. För om man har det som du behöver man något perspektiv och ofta hjälp utifrån.
Det låter som att din pappa har grava alkoholproblem. Jag tycker att du ska prata allvarligt med din mamma om er hemsituation. Dels att hon omedelbart försöker sätta stopp för din pappas hackande på dej, dels att ni får hjälp för hans missbruk.
För egen del vore det bra om du kunde lära dej hur du ska handskas med hans sätt att trycka ner och håna dej. Din pappa misshandlar dej psykiskt. Om du inte kan få stopp på det vore det bra om du på något sätt kunde skydda dej mot att inte ta illa vid dej, att inte bli skadad av hans ord? Du skriver att orden skär i dej och lämnar ärr som bränner varje dag. Detta kan du prata om i en samtalskontakt.
Jag tänker också att hans beteende kan väcka hat och aggressivitet hos dej som du inte vågar uttrycka? Hur ska du hantera dina egna känslor mot din pappa. Kanske har ditt självskadebeteende varit ett sätt att hantera ilska. Känslor som du inte kunnat uttrycka på annat sätt?
Du skriver att du älskar dina föräldrar och vet att de älskar dej. Ofta kan relationen till en pappa som har alkoholproblem bli problematisk. För en pappa kan vara som två olika personer när han är nykter och när han är alkoholpåverkad. Det kan vara svårt att få ihop detta -hur kan han vara så mot mej och samtidigt älska mej?
Jag tycker att du absolut ska skaffa en samtalskontakt på t.e.x en ungdomsmottagning eller hos skolkurator. Du behöver någon att prata med om vad som pågår i ditt hem och hur det påverkar dej. Om din mamma inte kan förändra er hemsituation kan du också behöva hjälp från någon utanför er familj för att få stopp på din pappas beteende mot dej.
Det är ju inte acceptabelt hur han behandlar dej.