Problem med att inte kunna påbörja något
Hej Bup,
Jag behöver hjälp med mitt jobbiga problem med att intekunna börja. Jag klanar inte av att påbörja något. Läxor, skolarbeten, att äta, gå och lägga mig, duscha och massa annat.
Ibland när jag tappat taget om allt kan jag ens gå på toa. Och det gör att jag får extremt ont i magen. Mina föreldrar är oroliga över att jag kanske får problem med urinblåsan. Men hur stor viljekraft jag än har klarar jag inte av att påbörja saker.
Jag går hos en psykolog och ska kanske göra en adhd utredning. Men kön kan vara lång och jag vet inte hur lång tid jag orkar/kan vänta. Jag går i nian och börjar snart gymnasiet, men jag vet inte om jag klarar det. Både för att jag har extremt svårt att påbörja saker och för att jag får en så extrem ångest över allt varje dag.
Jag är både mentalt och fysiskt helt slut och klarar inte av att göra något föruton skolan. Mitt liv cirklerar endast kring skolan.
Jag är helt slut och snart kommer jag tappa greppet om allt och inte kunna få tillbaka greppet mer.
Vad ska jag göra snälla hjälp.
Snälla hjälp!

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du har tagit steget och sökt hjälp för dina svårigheter att komma igång med saker.
Jag tror att flera kan känna igen den känslan du berättar om-att inte komma igång, att man inte kan förmå sig själv att ta itu med allt det där andra som man tänker att man verkligen borde ta tag i...till och med sådant som egentligen skulle kunna vara något positivt, som att ringa till en vän, ta något gott att äta, sätta på någon bra musik...
Men det här du beskriver verkar handla om något annat än den tillfälliga energibristen som många kan uppleva. Du verkar få kämpa hårt för att ta dig själv till nästa steg, från tanke och känsla till handling.
Du skriver att din psykolog har föreslagit att du kanske behöver få göra en utredning för ADHD. Du nämner att du också kan ha problem med stark ångest. Det är bra att du kan få hjälp att utreda mer om vad de här problemen kan hänga ihop med.
Jag vill också ta upp att det är imponerande att du trots dessa svårigheter hittar en inre kraft att kämpa vidare med din skolgång. Fortsätt kämpa för det - som ju blir ett sätt för dig att komma ut, att komma iväg och träffa andra och dina vänner, att känna att något annat händer omkring dig när du själv kämpar med att hitta energi.
Förutom utredning så brukar man kunna få hjälp med psykologsamtal kring olika frågor i syfte att öka stödet för dig här och nu. Kanske har du redan fått hjälp med det? Om inte, så tror jag att psykologen skulle kunna ge dig och dina föräldrar olika råd för att underlätta mer för dig hemma kring det här problemet att komma igång med olika saker. Jag funderar på om dina föräldrar kan göra något för att stötta dig mer? Eller uppstår det andra problem hemma med missförstånd och olika förväntningar?
Även om man skulle tappa fotfästet en period i livet så betyder inte det att man inte kommer igen, trots att det verkligen kan kännas så när man befinner sig i ett tillstånd där man känner sig helt slut och utmattad. Jag tror att du, med stöd och hjälp, kommer hitta dina strategier för att få mer kontroll över de här problemen och må bättre igen. Ge inte upp kampen!