Mycket stress och press
Jag är en tjej som på sista tiden inte mått så bra. Jag bryr mig ganska mycket om vad folk tycker om mig, till exempel de i klassen och så. Jag känner liksom att jag behöver se bra ut hela tiden och jag gillar verkligen inte min kropp och det stressar sönder mig, skolan också. Det är så himla mycket press om att ha bra betyg och hur man ska se ut HELA tiden. För några veckor sen pratade jag med läraren om att jag har varit väldigt stressad på sistone och inte mått bra, och han ringde till mina föräldrar och så, så de fick veta om det. Men det är liksom inte bara skolan. Jag har jättefina och många kompisar som jag älskar väldigt mycket. Men det känns ändå som att vi börjar glida ifrån varandra och att de knappt gillar mig längre, och jag börjar leva i min egna värld. Jag orkar liksom inte göra någonting längre. Jag går bara hem direkt efter skolan hela tiden och är sur hela tiden. Min mamma blir liksom ledsen för att jag nästan aldrig är med familjen längre. Och jag vill inte prata med dem om det här, jag gillar inte när de frågar om hur jag mår och så hela tiden, även om hag vet att det kanske skulle vara bra. Och det känns som att jag kommer börjar gråta vilken sekund som helst, hela tiden. Och jag vet inte vart jag ska ta vägen eller vem jag ska gå till men jag vill inte må såhär. Och ibland känner jag att jag nästan inte vill leva längre, men sånt att skära sig sjävl och så, har jag aldrig gjort, för jag vet att det inte skulle hjälpa.
:/

BUP svarar:
Hej!
Hoppas att du inte missförstår mig om jag säger att det du jättefint beskriver är en ganska så typisk fas i utveckligen - i kombination med stress. Det vill säga en utvecklingskris. Att någonting är typiskt betyder inte att det innebär ett mindre lidande. Jag vill med mina ovanstående ord inte en sekund förminska hur jobbigt det känns för dig, hur vilsen man kan känna sig, hur ledsen och gråtfärdig man kan vara.
Du känner att du vill motsvara alla förväntningar, båda realistiska och kanske några sådana som du tror andra förväntar sig av dig fast det är huvudsakligen du själv som ställer en del krav på dig. Man behöver hjälp med att på ett nyktert och realistiskt sätt kunna sortera bland kraven. Ingen kan leva upp till ett ideal. Med en sådan ambition kommer man alltid till korta.
Men att kunna just sortera behöver man tala. Du skriver att din familj, särskild mamma vill gärna tala med dig men du känner inte för det, du känner kanske inte att de skulle få den förståelse som du förväntar dig. Så kan det vara fallet men det - precis som du klokt skriver - kan vara bra för dig. Prova, det kan ge dig en lättnad och ett bevis på att du duger och är älskad så som du är.
En annan sak är att i denna utvecklingsfas förändras även relationer till gamla kompisar. Man utvecklas i olika takt, man kan glida ifrån varandra i intressen, i mognad och det tar tid att hitta och fördjupa nya relationer. Det gör att man blir ledsen, känner sig ensam. Även i detta sammanhang gäller att man måste tala och tala ut. Bara på så sätt kan man se om det finns möjlighet till fördjupning, vilka är de kompisar som kanske också brottas med liknande känslor, hur kan man hitta en ny nivå i relationen eller att man bara måste släppa det som inte funkar och hitta något nytt.
Låter det som att jag predikar? Att jag säger allmänna "sanningar"? Det är helt rätt, det är precis allmänna sanningar. Men för att du ska kunna komma vidare måste du ge dig möjlighet att gå in mer på detaljer, mer än vad man i ett mejlsvar kan reda ut. Därför råder jag dig att du försöker tala med mamma. Räcker inte det eller om du absolut inte vill det är det bästa att du bokar tid på ungdomsmottagningen. Där får du möjlighet att gå närmare in på detaljer och också få hjälp med stresshantering, att sortera bland krav och förväntningar. Du kan också chatta med någon på tjejzonen och få mer konkreta råd.
Jag uppskattar verkligen att du så klokt förkastar det dåliga alternativet att skada dig själv. Jag önskar att många fler skulle tänka som du! Men tala, det ska du göra! Följ mina råd och du kommer ut ur denna knepiga period i ditt liv med bättre självförtroende, större självsäkerhet och mognad, dvs din utvecklingskris kommer att leda till en riktig utveckling.