Hur kan man undvika ångest?
Hej, jag är en tjej på 14 bast och jag har en fråga, hur kan man undvika ångest. För nu på sistone varje söndag så börjar mitt hjärta bulta hårdare för att jag vet att det är skola nästa dag och jag trivs inte så bra i skolan. Jag är väldigt ensam där för att det finns typ ingen som är som jag eller har samma intressen. Plus att jag tror att jag har börjat fått ångestattacker för att en morgon när jag skulle kliva upp så slog mitt hjärta jätte hårt och jag blev svimfärdig, jag trodde jag skulle dö på plats om jag ska vara helt ärlig och jag vet inte vad jag ska göra längre och det bara fortsätter så här. Och eftersom att jag ska flytta till sommarn vill jag inte få sån här ångest som jag har just nu snälla hjälp mig vad ska jag göra.
Tacksam för svar<3
En tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Eftersom du inte trivs så bra i skolan är det inte så konstigt om du skulle känner dig orolig och spänd innan du går dit. Du skriver inte vad det är som gör att du inte trivs så bra där men det låter viktigt att du får hjälp så att du mår bättre i skolan. Så jag tänker att oro och visst mått av ångest kanske inte är så konstigt utan en adekvat reaktion. Att bli helt fri från ångest är antagligen inte så bra. Ångest är en naturlig varningssignal men ibland varnar det för mycket för saker som kanske inte är så farliga –även om vi tror det.
Kanske var det en ångestattack du fick och det känns väldigt obehagligt som du beskriver. Eftersom det händer kroppsliga saker som hjärtat går fortare och andra kroppsliga sensationer som kan kännas främmande blir det hela lätt en skrämmande upplevelse. Det är dock inget farligt och du kan läsa mer om ångest på UMO där du också kan få en del hjälp att hantera den. Finns också en del tips på ÅSS och Vårdguiden liksom i länkar vi bifogar.
Rent allmänt brukar vi råda att man ska försöka övervinna eller acceptera sin ångest så långt det går. Så jag tycker du ska fortsätta gå till skolan även fast du kanske är orolig att få någon ångestattack där. Att försöka undvika ångest genom att inte gå till skolan är ingen bra lösning utan brukar snarare förvärra problemet.
Men det är en bra idé att prata om hur du mår och försöka göra det bättre för dig i skolan. Kanske kan du ta kontakt med din skolkurator och berätta både om dina skolproblem och hur jobbigt det blir för dig att gå dit? Och jag hoppas detta är något du kan berätta för dina föräldrar så du kan få deras stöd och hjälp. Alla människor har erfarenhet av ångest och nu säger den dig att något är fel i skolan.
Lycka till!