Försökte ta mitt liv
hej.
jag tror att jag försökte ta mitt liv för ungefär två veckor sedan.  Jag vill verkligen inte att mina föräldrar ska få reda på det, men jag vet inte vart jag ska ta vägen, och jag är rädd för att jag snart kommer försöka igen. Jag har gått hos bup länge men min fråga är, kan man berätta sådant för bup utan att dom kontaktar föräldrarna?
Vill inte att dom ska veta

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
BUP är skyldiga att informera dina föräldrar om du har suicidplaner. Det är väl rimligt att föräldrar ska veta om det finns risk för deras barns/ungdomars liv! Föräldrarna har ansvar tills du blir myndig.
Men det blir ett problem för dej. Du skulle vilja kunna prata med din BUP-kontakt om dina tankar och planer, men hindras av att dina föräldrar då kanske får veta.
Fokuserar du inte på fel problem? Du är i riskzonen att ta ditt eget enda liv. Ska du inte göra allt du kan för att förhindra att det sker?
Det oroar mej att du skriver att du "tror" du försökte ta ditt liv för två veckor sedan.
Är du lite avskärmad från vad du gjorde med dej själv? Du måste ta ditt hjälpsökande och din rädsla att försöka igen på högsta allvar.
Du måste tänka på att i första hand rädda ditt eget liv, och ett väldigt bra sätt att få hjälp är ju att prata om det med den BUP-kontakt du redan har.
Ta hand om dej.