Ingen vet hur man ska hantera honom
Hej, jag har en bror som har ADHD och jag vet inte vad jag ska göra, jag är storebror och han lillebror.
Oftast när han blir arg skriker han och smäller i dörrar men ibland blir det värre, Mamma har fått tagit några slag (misshandel enligt mig).
Han och jag går absolut inte ihop, vi har inte varit sams på över två år och det är jämt bråk.
Jag försöker att ignorera eftersom att jag är äldre men ibland går det absolut inte eftersom att jag inte tolererar vad som helst och jag har fått stå ut med mycket i livet, Man blir kallad "fetto" "bög" mm, men det är Mamma jag är orolig för, och även djuren för han är också elak mot dom.
Mamma mår psykiskt dåligt och sjukskriven och jag är orolig att hon inte någonsin kommer att kunna må bra, och det blir inte bättre att han kallar henne för fula ord och ibland slår henne.
Pappa mår också dåligt fast han inte visar det, Och ingen vet hur man ska kunna hantera honom för att han blir så aggressiv, så som springer som "slavar" för honom för att dom inte vill ha bråk. Jag brukar säga till dom att han är så stor (17år) och kan göra det själv men det funkar inte.
Det har hänt väldigt mycket som jag inte kan ta upp men allt ä bara kaos och jag vet inte alls vad jag ska göra, Jag skulle bara vilja slippa allt och försvinna men det funkar inte riktig så och jag önskar att båda mina föräldrar skulle kunna må bra någon gång.
Kommer ihåg när jag var lite, allt var så bra men nu är allt tvärt om istället.
Snälla hjälp.
Philip

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du beskriver en ganska besvärlig hemsituation, där din bror dominerar dina föräldrar med sin aggressivitet. Det är naturligtvis inte bra för någon och din oro verkar befogad.
Du skriver att du skulle vilja slippa allt men att det inte fungerar så. Känner du att det är svårt att flytta hemifrån på grund av din bror? Om det är så, kanske du skulle ha hjälp av att samtala om din situation på en ungdomsmottagning?
Din bror är fortfarande minderårig och därför kan dina föräldrar söka hjälp både för honom och sig själva. Det kan bli svårare när han är myndig.
Så jag tycker du ska försöka övertyga dina föräldrar att söka hjälp för sin son och få hjälp med hemsituationen. Kanske har din bror fortfarande någon vårdkontakt eller så kan dina föräldrar söka hjälp via kommunen där ni bor.
Lycka till.