Min äldre bror mår dåligt
Hej, jag har den senaste tiden känt att jag inte duger till, jag får inte chansen att umgås med min familj då min äldre bror mår dåligt och mina föräldrar tar hand om han, jag går på pub 1 gång i veckan, men jag vågar inte säga att jag har självmordstankar, jag kan inte heller säga det till socialaen eller föräldrarna, inte ens till mina lärare i skolan, jag har inga kusiner i Sverige och jag har inga vänner här heller, har bara en kontaktperson som jag inte kan berätta det här, då hon kommer göra en oro anmäla på mig, jag mår jätte dåligt och känner bara att ja vill dö, känns inte som ja gör nått bra, känns som allt går dåligt för mig i livet, jag rör inte på mig ligger i sängen hela tiden, orkar inget mer. Vad ska jag göra?
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag skulle i första hand råda dig att berätta hur du mår för BUP som du har kontakt med. Jag vet inte varför du inte vill eller vågar berätta. Det är ganska vanligt att ungdomar som mår dåligt har självmordstankar och det är något som är väldigt bra att prata om. Om du berättar det kan ni komma in på väsentliga saker som du nämner i ditt brev. Att du inte har chansen att umgås med din familj för dina föräldrar är helt upptagna med din bror. När ett barn/ungdom mår mycket dåligt är det vanligt att ett syskon som mår bättre helt blir utan stöd och hjälp. Det är alltid problematiskt och dina föräldrar behöver bli påminda om att du också mår dåligt och behöver deras uppmärksamhet.
Kanske är du rädd att bli ytterligare en belastning för dem? Kanske har du känt att du ska göra livet lättare för dem? Det är lätt att tänka så men du måste också se om dig själv. Ingen klarar sig alldeles ensam. Det finns hjälp även för dig men du måste göra dig påmind! Varför inte berätta för din kontaktperson? En orosanmälan kanske resulterar i mer stöd och hjälp för dig och hela familjen.
Kanske kan du göra något åt dina känslor att du inte duger, att du inte gör något bra, att allt går dåligt osv. Det du beskriver är vanliga känslor och tankar när man är allvarligt nedstämd. Det säger inget om dig som person utan är just känslor som uppkommer i vissa besvärliga situationer. Rådet brukar vara att försöka motarbeta dessa känslor eller inte bry sig om dem. Låta dem komma och gå men själv försöka vara aktiv. Du ligger i sängen hela tiden för du orkar inget mer. Kan du försöka göra något annat? Träffa din kontaktperson och få hjälp att komma ut och göra något? Gå ut på en promenad eller gå på bio?
Jag tycker också att du ska ringa BRIS. Då kan du berätta lite mer hur du har det hemma och i skolan. Du kan också få en del stöd och hjälp genom att chatta med en ”storasyster” på Tjejzonen.
Lycka till!